Stureplan i Stockholm. Foto: Nils Petter Nilsson
Stureplan i Stockholm.  Foto: Nils Petter Nilsson

Checka in i stan med Facebook

Publicerad
Uppdaterad
Check out!
Här är platserna där Stockholmarna helst checkar in på Facebook med sina mobiler.
- En del ställen är givna, men jag är förvånad över en del andra platser, säger Simon Sundén på det sociala medieföretaget Lissly som gjort undersökningen för Expressen.
Med Facebook-appen och tillägget "Places", till Iphone eller Android, kan man visa sina vänner var man befinner sig fysiskt genom att checka in och dela med sig sin geografiska position.
Facebooktillägget "places" introducerades i Sverige för cirka tre månader sedan och har redan blivit en succé.
Det sociala medieföretaget Lissly har för Expressens räkning nu analyserat var stockholmarna helst checkar in.
Listan toppas av Arlanda Airport och centralstationen.
- Det var nog ganska givna platser. Man är glad över en resa och vill visa det, säger Simon Sundén.

Vill visa sig duktig

Däremot är han mer förvånad över andra "incheckningsplatser".
- Jag är förvånad över att så många checkar in när man åker till Ikea och även till träningsställen som Sats på Odenplan till exempel, säger han.
Han menar dock att tjänsten "places" mest används för att visa vilken livsstil man har och vad man föredrar att visa upp för sina vänner mer än att ge upplyssningar om var man befinner sig rent fysiskt.
- Man vill visa att man är nyttig och duktig som tränar. Däremot är det inte lika vanligt att checka in på jobbet eller på ställen som man besöker varje dag, säger Simon Sundén.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag