Cecilie Løken, 43, med sin son Leo, nio månader. Foto: Privat
Cecilie Løken, 43, med sin son Leo, nio månader. Foto: Privat

Cecilie, 43: "Vi fick ligga i städskrubben"

Publicerad

Expressen startade under fredagen Akutkollen för att granska de svenska akutmottagningarna - och redan nu börjar mejlen strömma in.

En av dem som bevittnat hur akutmottagningarna går på knäna är Cecilie Løken, 43, som tvingades åka in akut i april 2012.

– Det var som en krigszon, folk låg och blödde och skrek överallt, säger hon till Expressen.

Berättelserna strömmar in från vårdsverige. Rapporter inifrån akutmottagningar i såväl Skellefteå som Stockholm och i Skåne vittnar om överbeläggning, dåliga bemötanden och vårdmissar. Personalen är stressad. Patienterna far illa. I flera av mejlen vittnar anhöriga och personer som själva drabbats av det svåra läget om en misstro mot vården som tagit sin början efter ett eller flera akutbesök som inte har fungerat.

Skräckdygn på akuten

En av de som hört av sig är Cecilie Løken, 43. Efter sin andra födsel tvingades hon till en operation - som senare skulle ge allvarliga konsekvenser. En dag i april 2012 såg hon en mörk baksida av vården.

– Jag vaknade en morgon och kunde inte röra mig. Jag fick åka in till akuten på Danderyd, säger hon till Expressen.se.

Där började skräckdygnet.

– Det var helt osannolikt. Folk låg överallt och blödde och skrek överallt. Det var som ett fältsjukhus, säger hon.

Tagen av att hastigt ha förlamats och med sitt nyfödda barn på bröstet låg hon på akutmottagningen i timmar. Det enda som skilde henne från andra patienter var tunna tygskynken som spänts upp som provisoriska väggar.

– Man överhörde så extremt mycket intima detaljer. Det var svårt att stänga öronen med 50 personer omkring. Till slut letade en sjuksköterska upp en städskrubb som vi fick ligga i, säger hon.

Kräver en ändring

Nu vill Cecilie Løken berätta sin historia för att få till en ändring. Därför hörde hon av sig till Akutkollen.

– Jag blir förbannad när det ska sparas in och sparas in. Jag känner folk som jobbar inom sjukvården. Det går inte att vända på varje krona längre, det går alltid ut över patienten, säger hon.

– Jag själv är resursstark och kan säga ifrån. Men jag tänker på de som inte har så lätt att formulera sig eller vet var de ska vända sig.

Mejla din berättelse om ditt besök på akuten till akutkollen@expressen.se.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag