Bryter tystnaden. Expressens Malin Roos träffade i går prins Carl Philip som nu bryter tystnaden om anklagelsen att han inte designat eldskärmen som sålts i hans namn. "Det hela har varit väldigt jobbigt. Och beklagligt", säger prinsen. Foto: Sven Lindwall Foto: Sven Lindwall
Bryter tystnaden. Expressens Malin Roos träffade i går prins Carl Philip som nu bryter tystnaden om anklagelsen att han inte designat eldskärmen som sålts i hans namn. "Det hela har varit väldigt jobbigt. Och beklagligt", säger prinsen. Foto: Sven Lindwall Foto: Sven Lindwall

Carl Philip slår tillbaka om bluffanklagelsen

Publicerad

"Plagiat", "bluff" och en designkarriär som dödförklarats.

Kritiken har varit hård efter påståendet om att en annan formgivare i själva verket skapat en produkt som prins Carl Philip stått som ensam upphovsman till.

Efter nio dagars tystnad väljer prins Carl Philip, 34, att för Expressen berätta om turbulensen och känslorna den senaste veckan.

Prinsen tillbakavisar också anklagelserna om fusk:

- Det har varit väldigt jobbigt att bli utmålad som bluffdesigner där man ifrågasätter min trovärdighet.

- Jag är upphovsman tillsammans med Eric Ericson.

Såhär i efterhand känns namnet, "Slottet brinner", nästan utstuderat passande. Ett skydd tänkt att stoppa gnistor, i ett slag förvandlat till en flammande designhärva.

Det var förra måndagen som designtidskriften Form i en krönika hävdade att den eldskärm som för ganska exakt tre år sedan lanserades som prins Carl Philips produkt, i själva verket inte var prinsens.

Den egentlige formgivaren till "Slottet brinner" påstods vara författaren och formgivaren Eric Ericson. Medan Ericson i ett flertal intervjuer den senaste veckan hävdat att han är den verklige kreatören bakom verket och pratat om prinsens bristande engagemang och kunskap, har prinsen själv hållit sig undan.

Men nu vill Carl Philip berätta.

Framför mig står mannen som kultursidor och PR-experter har krävt ska träda fram.

Han är blöt i håret efter en promenad där det regnade på tvären, och ser aningen stukad ut när han slår sig ner, Carl Philip säger att han blev varse om anklagelsen i samma sekund som vi andra.

- Jag fick beskedet där och då, förra veckan, via tidningarna. Jag hade hört lite ryktesvägen, men det var när tidningarna var tryckta som jag fick veta.

Hur har du upplevt den senaste veckan?

- Det är klart att jag har följt det som har skrivits och debatten och ska jag vara ärlig... det hela har varit väldigt jobbigt. Och beklagligt.

- Det var inte meningen att det skulle bli så här. Att det blev så här handlar om att jag har respekterat Eric Ericsons vilja, att vara anonym. Jag har hela tiden sagt till Eric att jag tycker att vi båda ska stå med som formgivare. Nu blev det ju rätt till slut.

Exakt vad har du tillfört i formgivningen av brasskyddet?

- Det är inte ovanligt att det finns en designgrupp eller ett designsamarbete och det handlar det om här också. Det är resultatet av en underhållande och väldigt kreativ process mellan mig och Eric, där vi har utvecklat eldskärmen tillsammans.

Enligt Eric Ericsons beskrivning var ditt engagemang "ljummet genom hela processen". Vad är din kommentar till det?

- Det är en uppfattning som han har. Men det är en bild som jag inte känner igen. Jag har fått väldigt mycket stöd av de kollegor och företag som jag har jobbat med och de känner inte heller igen den bilden.

Varför säger han så då?

- Det vet jag inte, det är väl en uppfattning han har. Vid den tidpunkten, för fyra år sen, läste jag på Alnarp (Sveriges Lantbruksuniversitet). Nu lägger jag mycket mer tid på designarbetet än när jag pluggade.

Du medger att du kunde ha lagt mer tid?

- Man kan alltid lägga mer tid, så är det vad du än håller på med, men jag pluggade samtidigt och Eric visste om de förutsättningarna.

Eric Ericson har också hävdat att han trodde att han bara skulle vara handledare åt dig, inte stå för formgivningen. Varför blev det ett sådant missförstånd och hur uppfattade du ert samarbete?

- Jag är jätteglad att jag gjorde det här med Eric, det HAR varit kul och givande. Jag minns mycket väl när vi åkte ner till Lyrestads gjuteri utanför Mariestad och var med när de gjöt de första delarna till eldskyddet. Det var jättekul att få se den processen tillsammans med Eric.

- Missförståndet kan jag inte förklara.

Skulle du själv kalla dig upphovsman?

- Ja, tillsammans med Eric.

Många har genom åren sett och läst om ditt designintresse, men nu sprids en bild av det arbetet som framställer det som att någon annan gör jobbet åt dig. Vad ska svenska folket egentligen tro?

- Det är djupt beklagligt att den bilden har målats upp. Jättetråkigt, och det känns felaktigt. Design är något som jag verkligen gillar, design är något som jag har pluggat och något som jag varje dag tänker på i något sammanhang. Jag har inte ångrat en dag, en timme, en minut eller en sekund av det val jag har gjort. Det är ett av mest utmanande valen jag har gjort i mitt liv, absolut ett av de mest roliga. Jag har aldrig utgett mig för att vara en fullfjädrad designer, utan är i ständigt lärande.

Prinsen snurrar på den vita kaffekoppen framför sig, flyttar den fram och tillbaka på fatet. Han ser eftertänksam ut.

- Funktion och form, det är vad det handlar om.

Något av det värsta under den turbulenta veckan, säger han, är att ha pekats ut som bluffmakare.

Carl Philip menar att påhoppen saknar grund.

- Ja, det tycker jag. Att bli utmålad som bluff där man ifrågasätter min trovärdighet känns fel. Jag har alltid varit stolt över de produkter jag har gjort, själv eller i samarbete med andra.

- Lärdomen av det här är att jag aldrig kommer att göra något med någon igen som vill vara anonym, det kan jag lova.

Du nämnde det tidigare och det har förts fram av ditt bolag CPhB Design AB, att du inte ville stå som ensam upphovsman, att du försökte "trycka på" att Eric Ericsson skulle stå med. Hur har de påtryckningarna sett ut?

- De har jag fört fram till Eric själv. Jag har ända från början sagt att jag vill att han ska vara med, under resans gång och vid produktlanseringen. Jag har varit väldigt tydlig, men han ville verkligen inte och jag har respekterat Erics åsikt.

Är du besviken på Eric Ericson att det blev såhär?

- Ja, på att vi inte kunde lösa det på ett smartare sätt. Det hade gagnat alla. Nu är alla förlorare, jag tror inte att Eric har framstått som så jättebra här heller. Vi hade kunnat sköta det på ett mycket bättre sätt.

Har du haft kontakt med Eric Ericson den senaste veckan?

- Jag har sökt honom, definitivt, han skulle ringa tillbaka.

Du har inte pratat med honom?

- Jo, jag har pratat med honom, men han kunde inte prata just då och skulle ringa tillbaka. Men han har inte ringt.

Vissa bedömare har i veckan gjort en poäng av att "läckan", händelsevis, kommer i samma stund som Eric Ericson råkar släppa en ny bok, hur ser du på det sammanträffandet?

- Jag hoppas att det är ett olyckligt sammanträffande, jag hoppas att det inte är så. Det är märkligt, men jag vill inte tro på den kopplingen.

Vad vill du säga till de som har köpt eldskyddet för 14 500 kronor i tron om att det var prinsen som hade ritat?

- Att jag är och har varit delaktig i processen. Jag har ringt och pratat med Svenskt Tenn om detta också.

Vad har du gjort sedan Svenskt Tenn sa att de skulle ta bort ditt namn?

- Jag har hela tiden haft ett bra samtal med Thommy Bindefeld som är marknadschef på Svenskt Tenn, vi har haft en bra dialog. Jag har nu önskat att både jag och Eric Ericson ska båda anges som formgivare, och nu blir det - precis som jag önskat från början.

I samband med lanseringen intervjuades du av TV4:s Tilde de Paula och Ewa Kumlin, vd för Svensk Form. Varför talade du inte om att du hade haft hjälp då, när du hade möjligheten?

- Det var återigen av respekt för Erics vilja. Om jag hade sagt att jag hade gjort det tillsammans med någon hade den naturliga följdfrågan varit: "Vem då?"

Istället sa du i TV4-intervjun att idén "kom som en tanke på posten". Hur tänkte du där?

- Det kanske inte var den bästa formuleringen. Det kände jag när jag sa det också. Det var dumt, det kunde jag ha uttryckt på ett bättre sätt. Men jag har lärt mig ofantligt mycket.

När beslutet väl togs att du skulle stå som ensam upphovsman, bollade du det med dina rådgivare och folk runtomkring?

- Nej, det var mellan Eric och mig.

Två av dina tidigare designprojekt har också kritiserats, bestickserien CPB 2091 och "Svenska rödlistan"-kollektionen för Rörstrand, båda har anklagats vara idéstölder. Hur ser du på det?

- Att påstå det är helt fel. En sked kan man inte göra på jättemånga olika sätt, vissa likheter finns alltid. Jag får inspiration hela tiden, från tidningar, tv, varsomhelst, men att jag skulle ha plagierat stämmer överhuvudtaget inte.

Din pappas farbror Sigvard Bernadotte hade epitetet "designprinsen", hur ser du på det arvet, att vara den "nye designprinsen"?

- Först och främst har jag aldrig påstått att jag är fullärd formgivare och jag har aldrig använt epitetet "designprins". Sigvard gjorde fantastiska saker som står sig än i dag, vilket ju är kvittot på hur bra formgivare man är. Sen har jag aldrig fått förmånen att prata med Sigvard om design, han gick bort innan jag började plugga.

Enligt flera kritiska röster som höjts den senaste veckan är detta en roll som du "tvingats" in i. Vad svarar du på det?

- Att det här är något jag har valt, jag har hållit på med design i många år. Jag är utbildad, det här är mitt intresse och det är ingen som har gett mig detta intresse. Däremot är det många som har uppmuntrat mig. Min kollega Oscar Kylberg som jag jobbar med i dag är en av dem. Jag älskar den kreativa processen, från idé till produkt.

Hur påverkar din ställning som medlem av kungahuset dina möjligheter att få gehör för dina idéer och designambitioner?

- Det är ju inte lättare, snarare tvärtom. Ta förra veckan som ett exempel. Mina bestick granskades väldigt nära för att hitta fel. Det är därför kvaliteten är väldigt viktigt i det jag gör.

- Jag hoppas att de grejer jag gör ska vara så pass bra att de talar för sig själva, säger prins Carl Philip och medger att han av just den anledningen själv har valt att vara anonym i vissa projekt.

- När jag pluggade på Rhode Island School of design i Providence hade vi under en kurs en tävling om vem som kunde ta fram en logga åt Marthas Vineyard museum, och jag vann. Men jag tävlade under pseudonym. Och när jag och min kollega Oscar samarbetade med Gustavsberg och införsäljningen till NK förra året ville jag inte att de skulle berätta vem som låg bakom.

För att inte ha fördelar?

- Exakt.

Vad använde du för pseudonym?

- Haha, DET säger jag inte.

Carl Philip häller upp en påtår kaffe, men nobbar chokladbitarna på bordet "även om Geisha är väldigt god".

Jag frågar vad han säger till dem som har spått att turbulensen kring brasskyddet blir det "definitiva slutet på hans formgivarkarriär", och han svarar snabbt.

- Jag har läst det, tack.

- Nu gäller det för mig att bevisa motsatsen, och det kommer jag att göra. Vid sidan av min viktiga prinsroll lägger jag all tid på det här och det kommer jag att fortsätta med.

Vad jobbar du med för projekt just nu?

- Det kan jag inte berätta om än.

Hur ser du på risken att inte bli tagen på allvar i fortsättningen?

- Återigen, det är bara att bevisa motsatsen. Jag kommer säkert att granskas ännu hårdare, men det är bara att bli bättre.

Om det faktum att han har hållit sig borta och duckat debatten sen det brann för åtta nio dagar sedan, säger prinsen:

- Jag har följt veckans debatt. När det kommer till att ifrågasätta mitt personliga designintresse, mitt designengagemang och min egen trovärdighet så är det bara jag som kan svara på det. För mig är transparens och öppenhet jätteviktigt. Men när det påstods att jag har ljugit, att jag skulle vara en bluff och när man började ifrågasätta mitt designintresse, då kände jag att jag ville ge min synpunkt. Det är ingen styrelseordförande i världen som kan berätta om mitt designintresse, bara jag.

Vem har varit ditt stöd under veckan?

- Jag har ett enormt stöd från hela familjen, nära och kära, men också från de personer och företag som jag har jobbat och jobbar med. Det är jag tacksam för, det känns himla bra. Med det stödet siktar jag framåt.

Dina systrar?

- Ja, alla har stöttat, jag kan inte räkna bort någon, alla nära.

Till sist, tror du att Eric Ericson ringer tillbaka?

- Jag hoppas det, det hade varit härligt. Han är en trevlig person och en duktig kreatör, säger prinsen och avslutar:

- Jag skulle kunna tänka mig att jobba med honom igen, men bara om han inte är anonym.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag