Skandalerna kring Carema Care fortsätter. Nu medger företaget att man väger de boendes blöjor. "Bara de första dagarna", säger affärsområdeschefen Kerstin Stålskog.
Skandalerna kring Carema Care fortsätter. Nu medger företaget att man väger de boendes blöjor. "Bara de första dagarna", säger affärsområdeschefen Kerstin Stålskog.

Caremas försvar: Blöjorna vägs bara första dagarna

Publicerad
Uppdaterad
Carema Care medger att blöjorna vägs. Men säger att det enbart är ett steg i utredningen av den enskilde individen.
- Blöjorna vägs bara de första dagarna, säger Kerstin Stålskog, affärsområdeschef för äldreomsorgen på Carema Care.
En anställd som Dagens Nyheter varit i kontakt med vittnar om hur personalen på ett av Caremas äldreboenden beordrats att väga använda blöjor, för att lära sig bedöma när de är fulla.
- Det är hemskt för de äldre men också för oss som måste tillbringa hela morgnarna med att väga pensionärernas använda blöjor. Det är inte värdigt, säger den anställd till DN.
Enligt Dagens Nyheters källor kommer metoden att införas på alla Caremas boenden.
Kerstin Stålskog, affärsområdeschef för äldreomsorgen på Carema, ringer på fredagen upp Expressen.se för att ge sin version på hur det går till.
- Blöjorna vägs bara de första dagarna. Det är en del av en utredning för att kunden ska få ett inkontinensskydd som är anpassat för dem, säger hon.

"Viktigt att det blir rätt"

Hon betonar att den individuella anpassningen av rätt skydd inte är en fråga om pengar. Enligt Kerstin Stålskog är dagens inkontinensskydd betydligt dyrare än de som användes för några år sedan.
- I dag är det inte längre bara att ta en blöja, det är otroligt viktigt att det blir rätt. Den utredning vi gör i början då vi väger blöjorna går ut på att vi ska hitta ett inkontinensskydd som fyller den specifika kundens behov, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag