Passagerare på väg ombord på en buss som kör för Eckerölinjen på Cityterminalen i Stockholm vid lunchtid på lördagen. Foto: Bertil Ericson Enevåg / Scanpix
Passagerare på väg ombord på en buss som kör för Eckerölinjen på Cityterminalen i Stockholm vid lunchtid på lördagen. Foto: Bertil Ericson Enevåg / Scanpix

Busschauffören: "Man blir förbannad"

Publicerad

Hård kritik gällande diskriminering riktades mot chauffören på bussen till Eckerölinjens Ålandsfärja i onsdags.

Enligt passageraren Samer Chatila delades resenärerna upp på en buss för "svenskar" och en för "personer med utländskt utseende" - något som nu tillbakavisas.

– Man blir förbannad. Att bli anklagad av en enda människa. Det är för jävligt, säger den nu avstängda busschauffören Bengt Backman, till Expressen.se.

Bussarna som fraktar passagerare till Eckerölinjens färja skulle avgå från Cityterminalen i Stockholm i onsdags. När passagerarna satt sig på bussarna märkte de att det gjorts en tydlig uppdelning,

Bengt Backman.Foto: Jonte Wentzel
rapporterade Dagens Nyheter.

– När vi tittade genom bussens fönster såg vi att alla som såg "svenska" ut visades in i en annan buss, säger Samer Chatila, som är född i Sverige, till DN.

På den buss där Samer Chatila placerats tillsammans med sin bror och en kamrat fanns bara personer med utländskt utseende.

– Vi kände oss förolämpade, kränkta och diskriminerade, säger han till DN.

Chauffören förnekade att passagerarna delats upp på grund av hudfärg, och berättar nu sin version för Expressen.se.

Enligt honom gjordes uppdelningen av rent praktiska skäl, för alla passagerares bästa.

– Det finns de resenärer som man kan kalla för "snusgubbar", som har mycket bagage och är bara ute efter att köpa snus på Åland. De andra som inte kommer med något bagage, sådana gäster som bara är ute för att äta, utan att handla, fick sitta mer ostört, säger chauffören Bengt Backman, till Expressen.

Han är upprörd - och ledsen, efter anklagelserna mot hur han utfört sitt jobb.

– Jag kommer från Norrbotten och har inga som helst aggressioner mot invandrare eller andra folkgrupper. Nu är jag avstängd från jobbet på Eckerölinjen, för att en enda har blivit, som han säger, diskriminerad.

– Nu framstår jag som en rasist. Man blir förbannad. Att bli anklagad av en enda människa. Det är för jävligt, säger Bengt Backman.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag