Reservdelsstölderna fortsatte öka kraftigt under 2016. Foto: Shutterstock / SHUTTERSTOCKReservdelsstölderna fortsatte öka kraftigt under 2016. Foto: Shutterstock / SHUTTERSTOCK
Reservdelsstölderna fortsatte öka kraftigt under 2016. Foto: Shutterstock / SHUTTERSTOCK
Överlägset värst drabbade bilmärket är BMW. 61 procent av stölderna förra året skedde i en BMW. Foto: Tomas Leprince / KVPÖverlägset värst drabbade bilmärket är BMW. 61 procent av stölderna förra året skedde i en BMW. Foto: Tomas Leprince / KVP
Överlägset värst drabbade bilmärket är BMW. 61 procent av stölderna förra året skedde i en BMW. Foto: Tomas Leprince / KVP

Så länsar tjuvarna din bil med nya metoden

Publicerad

Reservdelsstölderna fortsatte öka kraftigt under 2016.

Överlägset värst drabbade bilmärket är BMW. 61 procent av stölderna förra året skedde i en BMW.

– Vi har det skittufft nu. Det här problemet diskuteras dagligen på alla nivåer, säger en anställd på BMW.

Bilbranschen går som tåget, med 372 318 nyregistreringar i Sverige 2016.

En av vinnarna är BMW med 22 146 sålda bilar i Sverige förra året. Den sydtyska biljätten är ett av världens mest framgångsrika och mest lönsamma märken, med årliga vinster i 100-miljardersklassen.

Men attraktionen har en baksida - exklusiva reservdelar blir ett eftertraktat byte för tjuvar. Tjuvarna är bland annat ute efter airbags, rattar, strålkastare och GPS:er i de exklusiva bilarna.

Bilstölderna har ökat kraftigt

Bara den senaste veckan har polisen rapporterat om nya systematiska stölder runtom i landet - i bland annat Malmö, Falun, Borlänge och Stockholm.

Flera faktorer har gjort att Sverige är utsatt för systematiska reservdelsstölder, enligt organisationen Larmtjänst och andra i branschen. Det rör sig bland annat om många fina bilar, låg risk för att bli upptäckt och låga straff.

– EU har gjort att vi har svängdörrar. Det är lätt att köra in och ut ur landet med vad som helst utan någon kontroll, säger Torbjörn Serrander, erfaren utredare på Larmtjänst.

I stort sett alla som grips och döms kommer från Litauen.

De senaste fem åren har stölderna av exklusiva bildelar ökat från 1 039 stycken per år till 3 333. Och klart värst drabbat är BMW, det fabrikat som verkligen sticker ut.

Det tyska märket var utsatt för 61 procent av reservdelsstölderna i Sverige under 2016.

– Vi har det skittufft nu. Det här problemet diskuteras dagligen på alla nivåer. Vi vill verkligen anstränga oss för att komma före tjuvarna. Nya kunder erbjuds numera larm som grundpaket till exempel, säger en person som jobbar på BMW, som vill vara anonym.

Svaret från BMW: "Upplevs som kränkande"

Ledningen för BMW Sverige säger att man ser allvarligt på reservdelsstölderna, som framför allt drabbar deras kunder i Sverige.

"Det är ett samhällsproblem som har drabbat oss och övriga bilbranschen hårt. Vi lägger ned stor energi och resurser i syfte att göra det så svårt som möjligt för tjuvarna", skriver Peter Maier, informationschef BMW Sverige, i ett mejl.

Han hävdar att BMW genomfört flera åtgärder för att komma tillrätta med problemen, men att mer behöver göras på fler nivåer.

"Dessutom behöver Sverige anpassa lagar och regler efter den nya organiserade brottsligheten som nu drabbar landet. Till exempel vore det bra om tullen fick mer verktyg till att lättare kunna stoppa utgående lastbilar som lämnar Sverige. Det är för lätt att föra ut stöldgods ur Sverige", skriver Peter Maier, informationschef BMW Sverige.

Hur har era kunder reagerat?

"Självklart mycket negativt. Det upplevs som kränkande att få inbrott i sitt hem eller i sin bil."

Märkena som vägrar testas

Svenska försäkringsbolag har hämtat en säkerhetsnorm, NVSA (New Vehicle Security Assessment) från den brittiska försäkringsbranschen och här finns alla stora bolag med. Man testar och graderar nya bilmodeller efter hur bra stöld - och inbrottsskyddet är.

Testerna bygger på att generalagenterna frivilligt ställer upp med fordon.

Men fyra märken har vägrat - BMW, Mercedes, Honda och Mazda.

Ett skäl skulle vara att man vill ha en EU-norm och inte bara nationella riktlinjer.

Men argumentet underkänns av Trafikförsäkringsföreningen. Föreningen menar att en EU-norm skulle ta alldeles för lång tid och ge stöldligorna ett ännu större försprång.

– Volvo är klart bäst, Porsche, Audi och Lexus ligger bra till också. I botten ser vi Mazda, Fiat, Mercedes och BMW, säger Anders Edvardsson på TFF.

Är BMW:s bottenplacering en kombination av ett attraktivt märke och en oförmåga att göra något åt problemet?

– Utan tvekan. Det vore väldigt bra om de ställde upp på vår säkerhetsgradering. Nu får vi inte ens titta på deras nya bilar.

Speciella dosor scannar låskoden

Under 2016 uppgick den samlade skadekostnaden för stulna bildelar till 212 miljoner kronor, en fördubbling jämfört med 2015.

När bilbranschen kommer med nya digitala nycklar öppnar man exempelvis också upp för en digital sårbarhet.

Stöldligorna använder alltmer avancerade verktyg. På asiatiska e-handelssajter kan man köpa speciella dosor, som scannar låskoden på nycklarna.

Torbjörn Serrander på Larmtjänst:

– Tillverkarna ligger alltid steget efter. En ny bil som kommer ut 2018 börjar projekteras kanske redan 2012-13. Det hinner hända en hel del under den tiden som ger tjuvarna ett digitalt övertag.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag