Fredrik Ohlén, 47, från Uppsala utsattes i våras för ett försök till ID-kapning.Fredrik Ohlén, 47, från Uppsala utsattes i våras för ett försök till ID-kapning.
Fredrik Ohlén, 47, från Uppsala utsattes i våras för ett försök till ID-kapning.
Jan Olsson på polisens nationella bedrägericenter kallar ID-kapningen för "Sveriges vanligast förekommande brott".Jan Olsson på polisens nationella bedrägericenter kallar ID-kapningen för "Sveriges vanligast förekommande brott".
Jan Olsson på polisens nationella bedrägericenter kallar ID-kapningen för "Sveriges vanligast förekommande brott".

ID-kapare slår till mot äldre: "Sveriges vanligaste brott"

Publicerad

ID-kapningar ökar dramatiskt.

– Det är Sveriges vanligaste brott om man tittar på alla kategorier, säger Jan Olsson, polis på Nationellt bedrägericentrum.

Och du som är pensionär är extra lukrativ för kaparen.

Det senaste året har 200 000 svenskar fått sin identitet kapad, enligt en undersökning Sifo gjort åt försäkringsbolaget Mysafety. Bedrägerierna mot kvinnor och äldre ökar mest, enligt samma undersökning.

Sedan förra året har kapningarna mot människor som är mellan 60 och 74 år nästan tredubblats.

 

 

Jan Olsson på polisens nationella bedrägericenter kallar ID-kapningen för "Sveriges vanligast förekommande brott":

– Det är väldigt enkelt. Vem som helst kan kapa någons identitet. Det beror på att alla dina uppgifter är offentliga, säger han.

Genom att använda dina personuppgifter kan bedragaren till exempel beställa varor på nätet.

Fredrik, 47: "Jag klickade på länken"

– Är det så att de använder dina kortuppgifter – som är det absolut vanligaste – för att göra en beställning från USA så är chansen 0,4 procent att vi kan utreda det överhuvudtaget, säger Jan Olsson.

Fredrik Ohlén, 47, från Uppsala utsattes i våras för ett försök till ID-kapning. Han fick ett sms som såg ut att komma från hans bank – där han uppmanades att klicka på en länk för att komma åt en insättning som gjorts på hans konto.

 

LÄS MER: Polisen varnar: Ta inte emot mannens pengar 

 

– Min första tanke var att det var en bluff. Men jag klickade på länken. Det såg precis ut som en Nordeainloggning. Jag är ju kund där – jag undrar hur bedragarna kan veta det, säger han.

Fredrik kom undan med blotta förskräckelsen – han loggade aldrig in.

SÅ SKYDDAR DU DIG

• Öppna inte e-post eller länkar som är okända för dig

Risken finns för virus som kopierar dina inloggningsuppgifter.

• Kontrollera alltid kreditupplysningar extra noga.

Var noga med att informationen är korrekt.

• Var försiktig med att lämna ut konto- eller kortuppgifter

Lämna aldrig ut uppgifter utan att ha kontrollerat att mottagaren är den som den utger sig för att vara.

• Ha kontroll på dina ID-handlingar

ID-handlingar är värdehandlingar och om de kommer i orätta händer kan de göra stor skada.

Källa: Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef, IIS (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)

Lämna inte ut uppgifter

Jan Olsson på Nationellt bedrägericentrum säger att bedragarna i allt större utsträckning använder tekniska hjälpmedel för att lura människor att lämna ut information.

 

LÄS MER: Bankkunder förlorade miljoner efter bedrägeri 

 

– Det sker i form av falska sms eller mejl, eller att någon kontaktar dig på Facebook som du tror är din bror som vill få ut koder till din bankdosa. Den typen av intrång ser vi ökar och den typen genererar ofta också stora summor pengar.

Jan Olsson fortsätter:

– Man ska aldrig någonsin lämna ut information som till exempel kortuppgifter eller kontouppgifter och definitivt inte bank-id-uppgifter.  Om man inte lämnar ifrån sig de uppgifterna kan man heller inte utsättas för den typen av brott.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag