I december 2016 beviljades Kaj Linna resning.
I december 2016 beviljades Kaj Linna resning.

Huvudvittnets historia ifrågasätts – av annat vittne

Publicerad

Rättegången mot Kaj Linna som fått resning för Kalamarksmordet fortsätter.

Huvudvittnets historia kring mordet ifrågasätts nu av ett annat vittne, skriver Dagens Nyheter.

Den livstidsdömde Kaj Linna har fått resning och förhandlingen pågår i hovrätten. Han dömdes för mord och grovt rån mot ett brödrapar i Kalamark utanför Piteå 2004. Den ene brodern dog och domen baserades i stort sett bara på huvudvittnet, i rapporteringen kallad "Nils".

Utelämnade uppgifter

Under fredagen hördes en man som i rapporteringen kallats "Bertil", rapporterar Dagens Nyheter. "Bertil" greps några dagar efter mordet men släpptes kort efteråt. Han hade vissa affärer med bröderna som inte var "helt legitima".

I hovrätten berättade "Bertil" om samtal han haft med "Nils" vid tiden för mordet. "Nils" påstod att han hade fått information om en kommande stöt mot bröderna. Några dagar innan mordet var "Nils" uppriven och nästan panikslagen. Han utelämnade viktiga delar av samtal han ska ha haft med Kaj Linna, enligt "Bertil". Bland annat utelämnades uppgifter om den så kallade "avvärjningsresan" under vilken "Nils" ska ha försökt förmå Kaj Linna att avstå från att göra en stöt hos bröderna. "Nils" ville inte heller att "Bertil" skulle ta kontakt med Kaj Linna, rapporterar tidningen.

"Behövde ett alibi"

– Nils visste mer än han sa. Min känsla är att "Nils" pratade så mycket med mig eftersom han visste något och behövde ett alibi, säger "Bertil", enligt tidningen.

– Jag försökte fråga varför "Nils" inte berättade allt med det har han aldrig förklarat.

Advokat Thomas Magnusson konstaterade efter "Bertils" berättelse att huvudvittnet "Nils" vittnesmål inte hade stärkts.

I december 2016 beviljades Kaj Linna resning. Den nya rättegången beräknas pågå till och med den 30 maj. Uppgifterna om den så kallade "avvärjningsresan" hade stor betydelse då Kaj Linna dömdes.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag