Foto: Lasse Svensson / KVP/EXPR
 Foto: Lasse Svensson / KVP/EXPR

Brevbärare kan jobba en hel dag utan toalett

Publicerad

Åtta timmar utan att kunna gå på toaletten.

Det är verkligheten för många på Bring Citymail.

Nu riskerar företaget miljonböter om de inte löser problemet, uppger P3 Nyheter.

Bring Citymail är ett av de största företagen i sin kategori i Sverige när det gäller utdelning av post från företag, som fakturor reklam och tidningar.

Det stora problemet för många av Bring Citymails anställda är att de inte har några lokaler där de kan ta rast, inta sina luncher – eller gå på toaletten.

Vilket innebär att personalen måste låna toaletter på restauranger.

En anställd berättar för P3 Nyheter hur han och några kolleger brukar sitta och äta lunch i ett garage under sina postrundor.

– Det brukar vara pizzerior. Jag kanske inte går in på den finaste restaurangen. Man känner sig inte så fräsch när man springer in där med sina svettiga kläder, säger en kvinna, som kallar sig till P3 Nyheter.

En annan anställd av Bring Citymails totalt 1 500, Arif, förklarar:

– Jag kommer från Bangladesh, så jag kan fråga någon indisk restaurang.

Rädda för att bli kissnödiga

Eddie Lövholm Eriksson är nationell ordförande på fackklubben SEKO Bring Citymail.

– Vi har exempel på särskilt väldigt många kvinnliga medarbetare, som inte vågar dricka tillräckligt mycket vatten innan sin runda för att de är rädda för att bli kissnödiga, säger Lövholm Eriksson.

– Det är ju egentligen en principiellt viktig fråga. Kan du kräva av en anställd att arbeta en hel arbetsdag utan att kunna gå på toaletten?

Kan bli miljonböter

Arbetsmiljöverket är myndigheten som ska se till att företag följer arbetsmiljölagen.

Verket tycker att Bring bryter mot regler om arbetsplatsens utformning, eftersom många anställda varken har tillgång till lunchrum och toaletter när de delar ut post.

Om problemet inte löses före 20 januari måste Bring betala en miljon kronor.

”Vad förväntas av oss?”

Patrik Östberg, vd på Bring säger till P3 Nyheter:

– Jag kan läsa till exempel så här: "Ni ska se till att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr". Ja, vad förväntas av oss då egentligen, när någon är ute och åker bil och delar ut post på landsbygden?

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag