"Ingen vet vad de ska göra, de tar in folk från Stockholm, Medelpad, överallt. Ingen tar hand om någon så man vet inte vad man ska göra", säger Derek Säll som har arbetat med branden sedan i lördags (mannen i mitten).
"Ingen vet vad de ska göra, de tar in folk från Stockholm, Medelpad, överallt. Ingen tar hand om någon så man vet inte vad man ska göra", säger Derek Säll som har arbetat med branden sedan i lördags (mannen i mitten).

Brandman: "Ingen vet vad de ska göra"

Publicerad

Frustationen växer inom de som arbetar med branden.

Kommunikationen är bristfällig och flera brandmän väntar på direktiv för att kunna hjälpa de nödställda.

- Ingen vet vad de ska göra, de tar in folk från Stockholm, Medelpad, överallt. Ingen tar hand om någon så man vet inte vad man ska göra, säger Derek Säll som har arbetat med branden sedan i lördags.

Skogsbranden härjar för fullt och personal från flera län har tagits in för att bekämpa den. Men utanför Norsbergs brandstation är frustationen stor. Flera av dem vill inte prata med media. I stället väntar de på att få direktiv för att veta vad de ska göra. 

- Titta, här står 20 duktiga brandmän och gör ingenting. Det är inte för att de inte vill, de vet bara inte vad de ska göra, säger Derek Säll som driver ett eget räddningstjänstföretag.

Kämpat sedan i lördags

Han har varit med och bekämpat elden sedan i lördags och har sett hur snabbt den sprider sig. Sedan dess har han endast hunnit sova i totalt sex timmar och det är påtagligt att han börjar bli trött. Samtidigt sprider sig elden snabbt. Normalt sprider sig elden 1 meter/sekund, nu går det desto snabbare.

- Det är som en explosionsbild, säger Derek Säll.

Räcker inte till

Samtidigt som han tillsammans med de andra har arbetat för fullt för att hjälpa alla nödställda räcker inte arbetet till. Än är inte branden under kontroll och mer resurser behövs.

- Det är jättekomplicerat hur det fungerar när bränderna sprider sig, säger han.

- Det spelar ingen roll att man är ute och vattenbombar, det blåser upp på morgonen i alla fall. Det är inte lätt det här. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida