Foto: Stefan Reinerdahl
 Foto: Stefan Reinerdahl

Bråk på boende – personal låste in sig

Publicerad

Missnöje med middagsmaten ledde till att personalen på ett HVB-hem för ensamkommande i Brottby, norr om Vallentuna, låste in sig.

Flera ungdomar ska ha lämnat boendet i protest mot maten.

– Det var varma mackor och soppa, sånt som man äter, säger Fredrik Josephson, vd:n för boendet.

Det har varit bråkigt på ett boende för ensamkommande barn i Brottby, utanför Vallentuna norr om Stockholm. Efter stort missnöje med maten hos de boende ungdomarna blev stämningen hätsk.

– Personalen låste in sig och ringde till oss. De var oroliga över stämningen, säger Sven-Erik Olsson, presstalesman vid Stockholmspolisen.

Polisen larmades vid 20-tiden på måndagen. Någon misstanke om brott finns inte.

– Det blir ingen polisiär åtgärd av det här, säger Sven-Erik Olsson.

Ingen misstanke om brott

Efter bråket om maten lämnade tio ungdomar boendet i protest mot förhållandena på HVB-hemmet.

På boendet bor cirka 25 personer, enligt polisen.

– De vägrade äta maten som vi serverar med en utbildad kokerska. Det är jättebra mat, det kan jag gå i god för, säger vd:n för boendet, Fredrik Josephson.

Efter att den oroliga stämningen lagt sig gick ungdomarna och packade, innan de lämnade boendet.

Boendets version är att personalen gjorde sitt bästa för ungdomarna.

– Det var varma mackor och soppa, sånt som man äter. Personalen gjorde ännu mer mat när de inte ville ha det första, säger Fredrik Josephson.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida