Rix FM gick ut med en ursäkt på sin hemsida. Obs! Bilden är ett montage.
Rix FM gick ut med en ursäkt på sin hemsida. Obs! Bilden är ett montage.

Boende rasande efter Rix FM:s utskick

Publicerad
Uppdaterad
En reklamkampanj från Rix FM har gjort många rasande på radiokanalen.
En lapp som var undertecknad "grannen" klagade på att folk spelade för hög musik på natten.
"Jävligt osmaklig reklam, har flera äldre boende runtomkring mig som tagit väldigt illa vid sig. FY FAN för eran PR-ansvarig!!", skriver en person på radiokanalens hemsida.
"Det är inget större fel på din musiksmak, men ÄRLIGT KLOCKAN 03.00 PÅ NATTEN föredrar vi att sova!!"
Det meddelandet, undertecknat "grannen", damp ner i brevlådan hos boende i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Men det var ingen vresig granne som klagade, i själva verket var det ett reklamutskick från Rix FM. Och det har nu orsakat en kritikstorm mot radiokanalen.

"Skäms förfan!"

Vid 22-tiden på lördagskvällen hade över 100 personer kommenterat på kanalens hemsida - och en övervägande majoritet är förbannade.
"Skäms förfan! Någons hos er borde få sparken, att spela på grannsämja såhär?! Har ni ingen aning hur situationen kan se ut i vissa hus??", skriver en person.
"En kille i vårat hus knackade på med ett basebollträ i handen och undrade om jag hade problem med att han tittar på TV på natten", skriver en annan.
Rix FM har nu bett om ursäkt för reklamen.
"Denna lapp kommer givetvis inte från någon av era grannar och vi är hemskt ledsna för alla problem som vi förstår att det har orsakat", skriver Radiokanalen på sin hemsida.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag