Bockbrännare jagas på nätet

Publicerad
Uppdaterad
Gävlepolisen scannar nu sociala medier för att hitta ledtrådar till vem som ligger bakom bockbranden.
Det finns ännu inga konkreta misstankar - och polisen medger att oddsen är emot dem.
- Men jag känner en viss optimism i år, säger Stefan Löfberg, enhetschef utredningsroteln i Gävle.
Natten mot fredag sattes Gävles julbock i brand mindre än en vecka efter att den rests.
Och Gävlepolisen har det otacksamma jobbet att försöka hitta en skyldig - vilket tidigare år har varit lättare sagt än gjort.
- Man kan ju säga att vi har oddsen emot oss. De flesta gånger den brinner förblir det ju ouppklarat. Men jag känner en viss optimism i år eftersom det finns så många filmer ute på nätet som visar att det är en hel del folk i rörelse precis innan branden startar, säger Stefan Löfberg, enhetschef utredningsroteln i Gävle, som även utredde bockbranden 2009.

"Beroende av tips"

Polisen scannar nu sociala medier som Youtube och Facebook i jakt på filmer från branden. Sökandet har gett resultat och man har sett flera bilar runt platsen vid tidpunkten för branden.
- Vi är intresserade av att komma i kontakt med folk som har sett någonting, vi är beroende av att få in tips, säger Löfberg.

Mordbrand

Än så länge finns det ingen konkret misstanke mot någon. Branden rubriceras nu som mordbrand - men enligt Löfberg lär det ändras till det mindre allvarliga brottet grov skadegörelse.
- Det brukar landa där när bocken har brunnit. Varför det blev mordbrand först var på grund av spridningsrisken, säger han.
Det var strax före klockan tre på natten mot fredag som bocken brann ner.
Julbocken i Gävle har rests varje år sedan 1966. Redan det första året brändes den ner - och sedan dess har den satts i brand åtskilliga gånger.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag