Isabella Löwengrip, mer känd som bloggaren Blondinbella, utreds av konsumentverket. Foto: Olle Sporrong
Isabella Löwengrip, mer känd som bloggaren Blondinbella, utreds av konsumentverket. Foto: Olle Sporrong

Blondinbella utreds för smygreklam

Publicerad
Uppdaterad
Blondinbella sökte sponsorer till sin skidresa - men konsumentverket kom över mejlet.
Nu utreder konsumentverket henne för marknadsföringsbrott och misstänker mer smygreklam på den populära bloggen.
- Det ligger nära till hands att undra hur många andra produkter det handlar om, säger juristen Mattias Grundström, som granskar ärendet.
Succébloggaren Isabella Löwengrip ska på skidresa med sin pojkvän - och vill ha sponsrade skidkläder.
I utbyte erbjuds sponsorerna mängder av bilder från skidbacken, enligt ett mejl från Blondinbellas assistent till flera företag.

Smygreklam

Nu har mejlet hamnat hos konsumentverket, som ska utreda om Blondinbella bryter mot marknadsföringslagen med smygreklam.
- Om man bloggar positivt om skidkläder på en blogg med 800 000 besökare, där många har Isabella som förebild och därför vill ha samma skidjacka som Isabella, kan man räkna sig att det har positiv effekt på försäljningen av skidkläderna, säger Mattias Grundström, jurist, som håller i ärendet på konsumentverket.
Konsumentverket utreder också om det förekommer annan smygreklam på bloggen.
- Hittills har inga bilder på bloggen reklammarkerats.
- Om man marknadsför en produkt ska det vara tydligt markerat, säger Mattias Grundström.

Tackade nej

Om konsumentverket kommer fram till att brott har begåtts kan Blondinbella stämmas inför marknadsdomstolen.
- Näringsidkare kan rent hypotetiskt få betala upp till fem miljoner. Det kanske inte är aktuellt i det här fallet, säger Mattias Grundström.
Enligt Dagens Media har ett liknande mejl gått ut till Ekolådan, där Blondinbella erbjuder marknadsföring i bloggen mot två prenumerationer på lådor med frukt och grönsaker: "I slutet på januari flyttar Isabella till sin första egna lägenhet och vill i sitt egna hushåll börja med Ekolådan. Finns det möjlighet till ett samarbete?"
- Det här med att bloggare hör av sig är en ny grej för oss. Men vi valde att tacka nej, för det kändes inte rätt, säger Anette Dieng på Ekolådan till Dagens Media.
Expressen.se söker Isabella Löwengrip för en kommentar.


MEJLET BAKOM BLONDINBELLA-GRANSKNINGEN

”Hej!
Isabella Löwengrip driver Sveriges största blogg "Blondinbella" med över 800 000 unika besökare i veckan. Hennes läsare utgör en stark köpgrupp och många av dem har Isabella som förebild.
I slutet av februari ska Isabella i väg på en skidresa tillsammans med tre andra. Finns det någon möjlighet till sponsring av skidkläder från något av era märken?
Det kommer att bli mängder av bilder från backarna samt länkningar från Blondinbella.se och om så önskas också från Storstadspojken.se
Tack på förhand!”

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag