Rebecca Svensson, 17, Örkelljunga, snittar upp semlorna för att skärskåda gräddens fluffighet, konsistens och mängden mandelmassa. I bakgrunden Johanna Lindén, 18 från Hyllinge.
Rebecca Svensson, 17, Örkelljunga, snittar upp semlorna för att skärskåda gräddens fluffighet, konsistens och mängden mandelmassa. I bakgrunden Johanna Lindén, 18 från Hyllinge.

Blivande proffs testar semlor

Publicerad
Uppdaterad
Det blev en övertygande seger för Wivex när Expressen.se lät Rönnowskas elever på livsmedelsprogrammet sätta betyg på fem olika fastlagsbullar från fem olika konditorier i Helsingborg.
- Ja, nu när man smakar på dom så känner man ju att det är stor skillnad. Det trodde man inte, säger blivande bagaren/konditorn Anton Åkesson, 17.
Under nästa vecka infaller den egentliga premiären för semlorna eller fastlagsbullen. Men fettisdagen (20 februari) har sedan länge förlorat sin exklusiva ställning som enda dag för semmel-frosseri. Olof Bengtsson, 17 Vallåkra är väl kvalficerad för uppdraget som smakbedömare. Han har en gång tryckt i sig sju stycken bulle med bulle (fralla med inpregad chokladboll) under en dag på Filborna. Uppslagsverket Wikipedia konstaterar beskt att "kommersialismen gjort att bageritillverkade semlor börjar säljas strax efter jul (ibland till och med före jul) och finns tillgängliga varje dag fram till påsk".

"Våra såg torra ut"

Testpanelen går andra året på utbildningen och har själva gjort fastlagsbullar till försäljning i skolans butik. - Fast våra såg så torra ut, klagar Johanna Lindén, 18 och får medhåll av Rebecca Svensson, 17. - Jag tycker de hade för lite mandelmassa. De smakade bara grädde. Om några veckor ska de själva ut på praktik på Helsingborgs bagerier och konditorier. Eftersom det är många av platserna kan det vara värt att hålla tungan rätt i mun, enligt Anton Åkesson. Johanna Lindén har förfinat sin taktik för att äta semla. Teorin är att om man sparar locket till sist så slipper man bli proppmätt för tidigt. - Det värsta är ju om man dissar sin egen praktikplats. Läraren Carina Hyberg lägger upp ramarna för testet. Varje semla presenteras anonymt på ett fat och bedöms efter fyra kriterier: utseende, konsistens, smak och helhetsintryck.

Femgradig skala

Allting bedöms på en skala från ett till fem. Precis som med vinprovning handlar det inte om att äta. Eleverna tar en tugga, smakar, spottar ut och tar en klunk vatten innan de går vidare på nästa tugga. Avsmakningen ska ske utan snack men det blir si och så med det. - Oh, den här verkar luftig och fin, säger Rebecca Svensson när hon skär upp en av bullarna. - Den här verkar nästan döbakt, konstaterar hon om en annan. Ingen av de blivande bagarna är inbitna fastlagsanhängare. Det verkar som att man blir rätt mätt av att bara stå i bageriet. Johanna berättar dock att hon har förfinat sin taktik för att äta semlan. Förr brukade hon börja med att ta locket och sedan skeda upp grädden med den. Men det slutade alltid med att hon blev för mätt för att äta själva bullen. - Så nu har jag börjat lägga locket åt sidan och tar den till sist. Anton Åkesson, 17 Ängelholm är den enda som har testat "Hetvägg" eller semla med varm mjölk. Om det tyckte han sisådär. Olof Bengtsson, 17 är koncentrerad på uppgiften och ser lätt sammanbiten ut. Det visar sig emellertid att han varit den mest generösa av experterna. - Jag tyckte alla smakade bra. Johanna är däremot hård i sin dom mot fastlagsbullen från Börjes konditori. - Jag trodde att den var från Ica eller nåt. Efter noggrant idisslande blir det dags att räkna poäng och sammanställa resultaten. Conditori Wivex hamnar solklar etta på elevernas lista. Tvåa blir Fahlmans som dock får beröm för att den är "tjusigt spritsad". Finess blir trea, följt av Kafferepet och Börjes. Läraren Carina Hyberg rankar Fahlmans som etta. - Men den ser nästan lite för perfekt ut, säger Johanna. - Jamen det ska den ju göra, kontrar Carina.
Henrik Högström
Henrik Högström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida