– Varför man inte gör det oftare skulle jag vilja fråga mig, säger Niklas Bäckman.
– Varför man inte gör det oftare skulle jag vilja fråga mig, säger Niklas Bäckman.

Bjöd utsatta kvinnor och barn på middag

Publicerad

I Karlskoga finns det ett skyddat boende för kvinnor och barn.

På måndagen bjöds de in till den lokala restaurangen Woody’s som hade stängt för dagen – för att avnjuta en trerättersmiddag helt gratis i en trygg miljö.

– Varför man gör det inte oftare skulle jag vilja fråga mig, säger Niklas Bäckman, delägare och köksansvarig på restaurangen.

På måndagskvällen fick kvinnor och barn på Kvinnoföreningen mot våld i Karlskoga-Degerfors – en ideell förening med skyddat boende för kvinnor och barn – en middag utöver det vanliga.

Föreningens boende blev nämligen inbjudna till en lokal pub och restaurang – där de sedan bjöds på trerättersmiddag.

– Det var trevligt! Ja, varför man gör det inte oftare skulle jag vilja fråga mig, säger Niklas Bäckman, delägare och köksansvarig på Woody’s i Karlskoga.

– Han öppnade upp en kväll för oss, med låsta dörrar så att de fick vara trygga där, säger Cecilia Heikkinen som är jouransvarig och sitter i föreningens styrelse.

Det började med en anställd på restaurangen som är väldigt engagerad i det som kallas kvinnohuset i folkmun.

– Och det visste jag ju om. Jag frågade vad deras arbete går ut på och om vad man kan göra, eller om vi kan göra något, vad det än må vara. Jag gav som förslag att jag kunde bjuda dem på en helkväll här när vi ändå har stängt. Vi har inte öppet alla dagar, säger Niklas Bäckman.

Sagt och gjort.

Med väldigt kort varsel slängde restaurangen ihop en helkväll för de boende på kvinnohuset.

Att kvällens sammanföll med internationella brottsofferdagen var däremot en slump.

– Men jag hörde att det uppskattades väldigt, väldigt mycket. Det var ett fantastiskt gäng som var här, väldigt trevliga personer, säger Niklas Bäckman.

– Ja, det uppskattades verkligen, de var jätteglada tjejerna, hela dagen, säger Cecilia Heikkinen på kvinnohuset.

 

Hyllas på nätet

Restaurangen initiativ har hyllats av hundratals människor på kvinnohusets Facebooksida.

– Men det enda jag ser framför mig är de människor som var här i går, och som jag fick den stora äran att träffa och lära känna som hastigast. Man tänker på de sköna människorna som var här, säger Nicklas Bäckman.

Själva har dock restaurangen och dess personal legat lågt i sociala medier.

– Vi har varit väldigt noga med att inte försöka slå mynt av det hela. Jag vill inte göra någon pr-kupp av det som restaurang. Jag tycker att det är osmakligt att göra en sådan grej och gå ut och slå sig för bröstet, säger Nicklas Bäckman, som däremot ställer upp på en intervju.

Det kanske kan få fler företag att haka på, menar han.

– Det kanske kan trigga igång något och sporra andra att få upp ögonen för den här verksamheten och andra fantastiska verksamheter. Andra får gärna gilla, dela och skriva ur mycket de vill... bara folk förstår att vi inte gjorde det som någon pr-kupp, så därför går vi inte ut med något själva.

För de boende på kvinnohuset blev det i alla fall en kväll att minnas.

– Vi hade väldigt roligt och trevligt. Samtidigt som det kom mycket känslor för att någon gjorde något för dem. Så det var tårar och skratt, säger Cecilia Heikkinen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida