Filip Ahonen i Olofström är ledsen. Han vurpade med nya drömcykeln och spräckte cykelhjälmen när en skruv som håller växelföraren lossnade. Nu vägrar Biltema, som sålde cykeln, att låta Filip få en ny cykel på garantin. Foto: Larsson Kenneth
Filip Ahonen i Olofström är ledsen. Han vurpade med nya drömcykeln och spräckte cykelhjälmen när en skruv som håller växelföraren lossnade. Nu vägrar Biltema, som sålde cykeln, att låta Filip få en ny cykel på garantin. Foto: Larsson Kenneth

Biltema vägrar ersätta Filips trasiga cykel

Publicerad
Uppdaterad
OLOFSTRÖM. När en skruv lossnade på 10-årige Filip Ahonens nya hopsparade drömcykel kunde det kostat honom livet. Det imponerar inte på Biltema som sålde cykeln. Företaget tvår sina händer och vägrar ersätta Filip. Olyckan var hans eget fel, tycker jätteföretaget. Så för Filip blir det ett sommarlov utan cykel.
- Man blir både ledsen och förbannad över den behandling vi fått av Biltema, säger Filips pappa, Tero Ahonen i Olofström.
- Filip har sparat länge till cykeln och sålde bland annat jultidningar för att få ihop pengarna.
I månadsskiftet februari - mars i år kunde drömmen förverkligas. Då åkte Filip och pappa ner till Biltema i Kristianstad och köpte hojen, en Josemite Hawk för 1990 kronor plus lite tillbehör för några hundra.
- Till en början var allt bra och Filip trivdes med cykeln. Men en dag när han och jag var ute och cyklade inträffade en otäck olycka, berättar Tero.

For in i bakhjulet

- Plötsligt lossnade skruven som håller växelföraren. Den for i sin tur in i bakhjulet. Jag cyklade bredvid Filip och såg alltihop.
Resultatet blev tvärstopp - Filip kastades av cykeln och fick både blåmärken och skrubbsår. Men han hade änglavakt - cykelhjälmen tog smällen mot Filips huvud. Hjälmen sprack vid fallet...
- Jag tog omedelbart kontakt med Biltema. Jag var helt övertygad om att garantin skulle gälla på cykeln som ju bara var några månader gammal. Och till en början var deras personal positiv, säger Tero.

Personalen otrevlig

Sedan blev det annat ljud i skällan. Biltema tvärvände.
- Personalen blev otrevlig och arrogant mot oss och påstod att Filip hade sparkat sönder växelföraren och själv åstadkommit olyckan. Det är ett skrattretande påstående eftersom jag var med när det hände, påpekar Tero.
- Intressant i sammanhanget är att Filip har en kompis som råkat ut för samma sak, också på en Biltemacykel. Även där vägrar företaget ersätta skadan.
Biltemas varuhuschef i Kristianstad, Dennis Eklund, är inte beredd att göra något för Filip:
- Vi har tittat på cykeln. Den är misskött och vi anser att växelföraren fått en smäll genom en spark eller på något annat sätt. Det går inte på garantin.
- Om kunden är missnöjd kan han alltid vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. Deras utslag kommer vi att följa, lovar Dennis Eklund.
Filips trasiga cykel står fortfarande kvar hos Biltema. Det är tre veckor sedan företaget lovade lämna tillbaka den efter olyckan...
Kenneth Larsson
Kenneth Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag