ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Filip Ahonen i Olofström är ledsen. Han vurpade med nya drömcykeln och spräckte cykelhjälmen när en skruv som håller växelföraren lossnade. Nu vägrar Biltema, som sålde cykeln, att låta Filip få en ny cykel på garantin. Foto: Larsson Kenneth
Filip Ahonen i Olofström är ledsen. Han vurpade med nya drömcykeln och spräckte cykelhjälmen när en skruv som håller växelföraren lossnade. Nu vägrar Biltema, som sålde cykeln, att låta Filip få en ny cykel på garantin. Foto: Larsson Kenneth

Biltema vägrar ersätta Filips trasiga cykel

ANNONS:
OLOFSTRÖM. När en skruv lossnade på 10-årige Filip Ahonens nya hopsparade drömcykel kunde det kostat honom livet. Det imponerar inte på Biltema som sålde cykeln. Företaget tvår sina händer och vägrar ersätta Filip. Olyckan var hans eget fel, tycker jätteföretaget. Så för Filip blir det ett sommarlov utan cykel.
- Man blir både ledsen och förbannad över den behandling vi fått av Biltema, säger Filips pappa, Tero Ahonen i Olofström.
- Filip har sparat länge till cykeln och sålde bland annat jultidningar för att få ihop pengarna.
I månadsskiftet februari - mars i år kunde drömmen förverkligas. Då åkte Filip och pappa ner till Biltema i Kristianstad och köpte hojen, en Josemite Hawk för 1990 kronor plus lite tillbehör för några hundra.
- Till en början var allt bra och Filip trivdes med cykeln. Men en dag när han och jag var ute och cyklade inträffade en otäck olycka, berättar Tero.

For in i bakhjulet

- Plötsligt lossnade skruven som håller växelföraren. Den for i sin tur in i bakhjulet. Jag cyklade bredvid Filip och såg alltihop.
Resultatet blev tvärstopp - Filip kastades av cykeln och fick både blåmärken och skrubbsår. Men han hade änglavakt - cykelhjälmen tog smällen mot Filips huvud. Hjälmen sprack vid fallet...
- Jag tog omedelbart kontakt med Biltema. Jag var helt övertygad om att garantin skulle gälla på cykeln som ju bara var några månader gammal. Och till en början var deras personal positiv, säger Tero.

Personalen otrevlig

Sedan blev det annat ljud i skällan. Biltema tvärvände.
- Personalen blev otrevlig och arrogant mot oss och påstod att Filip hade sparkat sönder växelföraren och själv åstadkommit olyckan. Det är ett skrattretande påstående eftersom jag var med när det hände, påpekar Tero.
- Intressant i sammanhanget är att Filip har en kompis som råkat ut för samma sak, också på en Biltemacykel. Även där vägrar företaget ersätta skadan.
Biltemas varuhuschef i Kristianstad, Dennis Eklund, är inte beredd att göra något för Filip:
- Vi har tittat på cykeln. Den är misskött och vi anser att växelföraren fått en smäll genom en spark eller på något annat sätt. Det går inte på garantin.
- Om kunden är missnöjd kan han alltid vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. Deras utslag kommer vi att följa, lovar Dennis Eklund.
Filips trasiga cykel står fortfarande kvar hos Biltema. Det är tre veckor sedan företaget lovade lämna tillbaka den efter olyckan...
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄST I DAG
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Senaste nytt
ANNONS:
SPORT
EXTRA
ANNONS:
BLOGG
Mest läst i dag
ANNONS:
SPORT
FÖR DIG MED SURFPLATTA
PARADISE HOTEL-BLOGGEN
SILLY SEASON - SENASTE NYTT
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: