Isabel Lestapier Winqvist fotades i bikini i tidningen FHM - nu kan hennes titel som Fröken Sverige vara i fara. Foto: Tony Kollberg/FHM
Isabel Lestapier Winqvist fotades i bikini i tidningen FHM - nu kan hennes titel som Fröken Sverige vara i fara. Foto: Tony Kollberg/FHM

Bilden som kan få Fröken Sverige diskad

Publicerad
Uppdaterad
I lördags korades Isabel Lestapier Winqvist till Fröken Sverige i Helsingborg. Nu kan kronan vara i fara sedan det blivit känt att 20-åringen varit med i grabbtidningen FHM.
- Det kan störa utnämningen, säger Panos Papadopoulus.
I Panos Papadopoulus tappning är nya Fröken Sverige en tävling som skiljer sig från gamla tiders version.
Enligt de nya riktlinjerna är det en tävling där de där de inre kvaliteterna ska gå före de yttre och där baddräktsmomentet utgått.
Nu är det kompetens, empati och kvinnlig drivkraft som fäller avgörandet.

Fotades i FHM

Kröningen av Helsingborgstjejen Isabel Lestapier Winqvist är inte helt okontroversiell sedan det kommit fram att hon poserat lättklädd på bild i grabbtidningen FHM.
– Det stämmer att hon var med. Hon var månadens ex för ett år sedan tror jag, säger Tobias Wickström, chefredaktör.
– Det är ju jättekul att hon har blivit Fröken Sverige och att hon varit med här.
Panos Papadopoulus, chef för badklädesmkärket Panos Emporio och ansvarig för tävlingen, har dock inte känt till att den nya Fröken Sverige synts i FHM, när helsingborg.kvp.se når honom på måndagseftermiddagen.
– Nej, jag känner inte till något om detta. Jag har precis fått informationen av dig.
Är det här förenligt med tävlingens nya riktlinjer?
– Det kan störa utnämningen, säger Panos Papadopoulus som menar att visionen för nya fröken Sverige-tävlingen inte tolererar utvik eller ett förflutet på dokusåpor som Paradise hotel.
Han bekräftar att Fröken Sverige riskerar att diskas.
- Självklart gör hon det. Om de som deltagit inte informerat oss om sånt de gjort tidigare och som vi inte vill bli förknippade med så självklart - det är inget att diskutera.

Moraliska satsningar

Under uttagningarna har tjejer som poserat topless eller nakna blivit utslagna ur tävlingen.
– Alla tjejer som varit med har vetat om detta. Vi har varit väldigt tydliga och icke-flexibla med det.
– Vi har gjort stora moraliska och ekonomiska satsningar i det här, säger Panos Papadopoulus som kommer att undersöka saken vidare för att avgöra om bilderna är oskyldiga eller ej.
– Vi måste ta reda på det själva.
Henrik Högström
Henrik Högström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida