Foto: Sören Nilsson/Nyhetswebben.seFoto: Sören Nilsson/Nyhetswebben.se
 Foto: Sören Nilsson/Nyhetswebben.se
Foto: Johan Nilsson / TtFoto: Johan Nilsson / Tt
 Foto: Johan Nilsson / Tt

Bil genom isen i Södertälje

Publicerad

En bilist har avlidit efter att ha gått igenom isen i Södertälje.

Den avlidne hittades i bilen av räddningstjänstens dykare mer än 20 minuter efter olyckan inträffade.

Mannen är i 70-årsåldern och det finns ingen misstanke om brott.

Det var efter klockan 06 på söndagsmorgonen som polis och räddningstjänst ryckte ut till Västra Mälarhamnen i Södertälje, nära Astra Zenecas lokaler, efter larm om att en bil kunde ha gått genom isen.

När räddningstjänsten anlände kunde man konstatera att det fanns hjulspår som ledde fram till ett hål i isen - och kallade efter dykare.

På botten påträffade dykarna en bil.

– Dykarna har fått upp en person som har förts till Karolinska universitetssjukhuset i ambulanshelikopter, säger Jonas Torelli, kc-befäl vid Stockholmspolisen.

Personen har förts till sjukhus och polisen har ännu inte nåtts av någon återkoppling.

Klockan 06.22 fick polisen in larmet från räddningstjänsten som tagit emot det strax dessförinnan. Kroppen är registrerad som upptagen ur vattnet klockan 06.45.

Fördes till sjukhus - efter 20 minuter i vattnet

– Det är då det är inskrivet i vårt system. Det kan "diffa" lite, men då handlar det om sekunder eller någon minut, säger Jonas Torelli.

Om tidsuppgifterna stämmer har kroppen legat i vattnet i över 20 minuter innan den togs upp?

– Det är klart att man är väldigt illa däran i ett sådant läge, men man försöker allt man kan för att rädda en persons liv.

Det finns inget som tyder på att det finns fler personer i vattnet, enligt polisen. Räddningstjänsten har avslutat dykinsatsen.

Strax före klockan 8 ligger bilen fortfarande kvar på botten. Den har sedan bärgats under dagen.

Efter klockan 14 på söndagseftermiddagen meddelar polisen att den skadade - en man i 70-årsåldern - har avlidit. Det finns ingen misstanke om brott.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag