Claes Hemberg. Foto: Anders Wiklund / Scanpix
Claes Hemberg. Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Betygen sänkta – men de ligger snäppet före

Publicerad

De fick sänkt betyg – men toppar fortfarande Moody´s lista över svenska storbanker.

Längst ner ligger Swedbank.

– Nordea och Handelsbanken har alltid legat snäppet före, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza Bank.

Moody´s kom med sitt besked under natten till fredagen. Institutet, som betygsätter de svenska bankerna kreditvärdighet, sänkte betyget för Handelsbanken och Nordea från AA2 till AA3 – det fjärde högsta betyget på den tiogradiga skalan. Det innebär att de fortfarande anses ha "hög kvalitet och väldigt låg kreditrisk".

SEB och Swedbank klarade sig bättre – de behöll sina kreditbetyg – som dock fortfarande är sämre än för både Handelsbanken och Nordea.

SEB har betyget A1, snäppet under Handelsbanken och Nordea, och Swedbank ligger i sin tur snäppet efter SEB med betyget A2.

– Nordea och Handelsbanken har alltid legat snäppet före, säger Claes Hemberg på informationschef Avanza Bank.

Finns i fler länder

Anledningen att Nordea ligger bättre till är bland annat att banken är bredare och större och finns i flera länder, medan Handelsbankens goda betyg bland annat bygger på att man valt en låg riskprofil, enligt Hemberg.

Handelsbanken och Nordea uppger att de inte tror att sänkningarna kommer att påverka deras affärer, men Claes Hemberg påpekar samtidigt att betygssänkningar innebär försämrad trovärdighet och att det i alla fall i teorin ska innebära högre upplåningskostnader för bankerna.

– Det blir dyrare att låna in, men exakt hur mycket och när är svårt att säga, säger Claes Hemberg.

Han uppmanar också svenska bankkunder att använda sänkningarna när de förhandlar med bankerna.

– Har den andra parten lägre trovärdighet kan du använda det i förhandlingen, säger Claes Hemberg.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag