Bella Tellström från Huddinge reagerar starkt på att H&M har slutat med kläder för storvuxna i många affärer. Foto: PrivatBella Tellström från Huddinge reagerar starkt på att H&M har slutat med kläder för storvuxna i många affärer. Foto: Privat

Bella Tellström från Huddinge reagerar starkt på att H&M har slutat med kläder för storvuxna i många affärer.

 Foto: Privat
Här är facebookinlägget som Bella skrev till H&M. Foto: PrivatHär är facebookinlägget som Bella skrev till H&M. Foto: Privat

Här är facebookinlägget som Bella skrev till H&M.

 Foto: Privat

Bella säger hejdå till H & M – efter upptäckten

Publicerad

Bella Tellström säger upp bekantskapen med klädkedjan H & M.

Varför? Allt fler butiker slutar med storlekar för storvuxna.

– Man får inte vara tjock i Skärholmen längre. Jag har en härlig plånbok de kan få plocka ur. Men de verkar inte vara intresserade, säger hon.

Bella Tellström från Huddinge söder om Stockholm strosade runt i Skärholmen och tänkte shoppa kläder i H & M-butiken när hon upptäckte att avdelningen för storväxta kvinnor hade försvunnit.

I ett inlägg på Facebook protesterade hon. Hon skrev att i Skärholmen får man inte vara tjockare än storlek 46 numera. Och i Huddinge centrum har man aldrig fått vara tjock, de har aldrig haft större kläder.

– Jag blev hänvisad till Kungens kurva. Där får man vara tjock. Och på nätet, jag får beställa på nätet. Då får jag inte prova kläderna innan jag bestämmer mig, och betala både frakt och retur.

– Jag har storlek 48 och är 185 centimeter lång. Jag är inte jättejättetjock. Men det är som att den som är överviktig ska stanna hemma och nästan ska gömma sig för folk, säger Bella Tellström.

Bella Tellström: "Jag har mejlat dem"

Hon kan förstå att det i vissa butiker inte finns utrymme för hela sortimentet, men hon undrar varför H & M plockar bort kläder för storvuxna i de butiker som är "gigantiska".

– Jag har mejlat dem och sagt att jag inte vill vara medlem längre. Det kostar dessutom pengar. Jag vill inte betala till någon som inte vill att jag ska handla i deras butiker, säger Bella Tellström.

Joanna Morell, som är presskontakt för H & M Sverige, säger i ett mejl att av 147 H & M-butiker runtom i Sverige har ett 50-tal plussortimentet med större storlekar. De senaste åren har satsningen på bland annat sport, skor och inredning resulterat i att alla butiker inte har utrymme till alla modekoncept.

Bella: Tack för mig, H & M

– Butikernas utbud är föränderligt då vi kontinuerligt ser över mixen. Den styrs av varje butiks specifika förutsättningar när det gäller bland annat storlek och kundernas efterfrågan.

– Vi hänvisar våra kunder till vår online-shopping, som innehåller alla våra modekoncept och ett övergripande bredare sortiment än i butik.

Det får Bella Tellström från Huddinge av säga adjö:

– Tack för mig, H & M. Vi har haft några bra år, men nu måste vi skiljas åt, vi har växt i från varandra, vi har inte samma värderingar längre, skriver hon på Facebook.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag