Leif gick bort den 30 november, han blev 74 år gammal. Foto: Privat
Leif gick bort den 30 november, han blev 74 år gammal. Foto: Privat
Leif fick varken begravningsplats eller kista. Foto: Privat
Leif fick varken begravningsplats eller kista. Foto: Privat

Leifs kropp försvann innan begravningen

Publicerad

Timmar innan Leifs skulle begravas var hans kropp borttappad – och begravningsbyrån kunde inte uppge var den var.

Sen fick han ingen begravningsplats – eller kista.

– Det är inte mänskligt någonstans, säger Leifs son Ludde.

Luddes pappa Leif, 74, hade precis fått komma hem från sjukhuset. Enligt sonen hade han “alla sjukdomar man kan tänka sig”, och läkarna gav honom bara ett par veckor kvar i livet. Det var fredagen den 27 november. Tre dagar senare somnade han in.

– Jag var inne hos honom där på måndagen, kramade om honom som vanligt. Sen åkte jag till jobbet. Efteråt kom jag hem till honom på kvällen, vid 20-tiden. Då hade han somnat in. Han fick somna in hemma, och det var så jag ville att begravningen skulle vara. Stillsam, lugn, säger sonen Ludde, 39.

När han skulle ordna med sin pappas begravning såg han över olika alternativ på begravningsbyråer. Då hittade han en internetbaserad byrå som han fick ett gott intryck av.

– Jag sa att jag ville ha en enkel begravning. Farsan var väldigt enkel som person, han sket i blommor och arrangemang och sådant. Jag sa att jag ville vara med på svepningen och ha stenkoll på begravningen, för jag är nojig över att det ska bli fel, säger Ludde.

Hittades i kyrkans kylrum

För Ludde och resten av familjen var det viktigt att begravningen skulle gå snabbt och att pappa Leif skulle bli jordfäst innan årets slut.

Men när det blev dags för begravingsceremonin i Hammarby kyrka i Stockholm den 18 december började det gå fel.

– De hade lagt fram precis allt som ska vara framme. Det var bara en sak som saknades, och det var pappa.

En företrädare för begravningsbyrån – Funera – var på plats och Ludde frågade direkt var hans pappa var, något företrädaren inte visste.

– "Min pappa ska vara här 13.30, när han ska begravas. Sen skiter jag i om han är i Jokkmokk, Australien eller var som helst, han ska vara här då", sa jag då.

Efter ett antal samtal, utan att hitta Leif, kom en vaktmästare fram och sa att de kunde kolla i kyrkans kylrum för säkerhets skull.

Fick inte begravas i kista

Och där låg han. Men hur han skulle tas upp till kyrkan var det inte heller någon som visste.

Det slutade med att Ludde, hans guddotter, kyrkvaktmästaren och representanten från begravningsbyrån fick bära upp kistan från kylrummet.

– Det var nästan så att vi krockade med prästen och gästerna. Men vi hann precis, säger Ludde.

– Jag var uppe i eld och lågor, så jag hann inte sörja honom i kyrkan. Först hade jag fullt upp med begravning, sen hände det här.

Men det slutade inte där. Enligt Ludde hade pappan lovats en gravplats – då sa vaktmästaren att det inte var ordnat. Ludde kontaktade begravningsbyrån som beklagade det inträffade.

– Jag kan inte bry mig mindre om deras ursäkter. De har sabbat mitt sista minne med pappa, säger Ludde.

– De har så mycket ansvar, men totalhavererar.

"Det är inte mänskligt"

Efter flera samtal med Funera visade det sig att det inte kunde bli någon kistbegravning utan i stället en urnsättning på kyrkogården. Leif skulle redan kremeras och ändringen var okej med familjen.

Till slut genomfördes urnsättningen i förrgår, den 30 december.

– Vi satte pappa i jord innan året tog slut.

Begravningen skulle kosta 11 000 kronor, säger Ludde. Men efter diskussion med begravningsbyrån har det sänkts till strax över 9 000 kronor.

– Hade de sagt att jag skulle bära ut pappa själv, då hade jag köpt det. Men nu har jag betalat för en tjänst som skulle funka, men det var inget som funkade. Det är ändå min pappas begravning, det är inte mänskligt någonstans, säger Ludde.

– Jag vill sörja pappa för första gången på en månad. De har sabbat det sista jag har med min far. Inte ens min värsta ovän önskar jag det här. De kan be om ursäkt 1 000 gånger.

"Kan tyvärr bli fel"

Dennis Jillvert, vd på Funera, kan inte kommentera fallet i detalj, men han känner till det.

– Jag får titta närmare på det här och se vad som har hänt, säger han och beklagar om det har blivit fel.

Vad gäller den uteblivna gravplatsen hänvisar han till bristande kommunikation med kyrkan, som han säger har det ansvaret.

– Det som kan gå fel är att det blivit fel med informationen, det är många inblandade. Man kan bara jobba med kvalitetssäkring, men det händer på alla begravningsbyråer, det kan bli fel tyvärr. Det är en mänsklig faktor. Ibland blir det tyvärr fel, säger Jillvert vidare.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida