Civilminister Ardalan Shekarabi.
Civilminister Ardalan Shekarabi.

Ardalan Shekarabi: "Det var en svår period

Publicerad

Ardalan Shekarabi, civilminister, kom själv som flykting med sin mamma år 1989.

I Bar & Politik minns han tillbaka när han kom till Sverige.

- Jag minns osäkerheten, ovissheten var vi skulle leva, säger han i Bar & Politik.

Asylfrågan stod på agendan i Expressens program Bar & Politik under tisdagen. Civilministern Ardalan Shekarabi kom till Sverige 1989 som politisk flykting. Han och hans mamma fick först avslag och gick under jorden.

– Jag minns osäkerheten, ovissheten var vi skulle leva, isoleringen, jag gick inne i skolan, det fanns inte möjligheter att leka med andra barn, säger Ardalan Shekarabi i programmet.

– Det var en svår period. Framförallt att inte veta var man kommer att bo, fortsatte han.

Han berättade om att han kommer ihåg när han kom till Stockholm city och hur var otroligt rädd för att bli upptäckt när han kom in till stan.

"Extremt högt tempo"

Men det blev inte bara frågor om hur det var när han kom till Sverige som flykting. Han fick också frågor om hur första tiden som minister varit.

– Det har varit en torktumlande, det har varit extremt högt tempo, säger Ardalan Shekarabi i Bar & Politik.

År 2009 kandiderare den nuvarande civilministern till Europaparlamentet och krävde då stopp för sms-lån. Men än finns de kvar.

– Tyvärr valde den förra regering att inte driva en aktiv konsumentpolitik, säger Ardalan Shekarabi i Bar & Politik som leds av Expressens politiska reporter Niklas Svensson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag