Barnen fick vatten och knäckebröd till frukost

Publicerad

Hälsans förskola i Stockholm lät barnen äta knäckebröd och vatten till frukost - och matbudgeten för eleverna var endast nio kronor på person.

I kvällens "Uppdrag granskning" vittnar föräldrar och tidigare anställda om situationen på förskolan - som samtidigt har gjort en miljonvinst.

– Det som vi reagerade på var att trots att de hade en sådan fruktansvärd personalbrist, så tog de in fler och fler barn, säger föräldern Jannika Drugge i programmet.

Stora barngrupper, personalbrist och för lite mat.

Situationen på Stockholmsförskolan Hälsans förskola har fått både föräldrar och personal att reagera.

Jannika Drugge berättar i SVT:s "Uppdrag granskning" att hon satte sin 13 månader gamla son i Hälsans förskola för närheten till hemmets skull - och att man sa sig fokusera på hälsa, rörelse och bra mat.

Men sanningen var något annat.

– Det som vi reagerade på var att trots att de hade en sådan fruktansvärd personalbrist, så tog de in fler och fler barn. Man visste aldrig vem som tog emot barnen när man lämnade dem, det var alltid vikarier, säger Jannika Drugge till "Uppdrag granskning".

Hungriga

Och när barnen skulle hämtas på eftermiddagarna var de hungriga. Enligt en tidigare verksamhetschef fick de små barnen vatten och hårt bröd till frukost. Tidigare kockar anställda på skolan berättar i "Uppdrag granskning" att matbudgeten låg på nio kronor om dagen per barn.

Mara Vallenor arbetade under en tid som kock i Älvsjö, en av Hälsans förskolas verksamheter. För Uppdrag granskning berättar hon att matbudgeten förändrades efter att de tog över. Tidigare under våren det året köpte Hälsans förskola verksamheten - och i april uppgav de nya ägarna att de gjort av med hela årets matbudget.

– De små barnen fick tugga med gommen, berättar hon för Uppdrag granskning.

Jannika Drugges son gick på Hälsans förskola i Nacka. Där fick man efter två år av klagomål från föräldrarna en ny verksamhetschef.

Kvinnan, som inte längre arbetar för förskolan, berättar att hon en dag kom till skolan och fick höra att barnen serverades knäckebröd och vatten till frukost. Personalens förklaring var att de trots att de bett om mer pengar, inte fick mer.

När verksamhetschefen reagerade med att själv gå och handla mat och leksaker till barnen blev hon inkallad till huvudkontoret. Där fick hon veta att hon gjort ett dåligt jobb och "att de behövde pengarna för att kunna skaffa fler förskolor".

Och någon kris för själva företaget verkar det inte ha varit frågan om. Enligt Uppdrag granskning gjorde Hälsans förskola en vinst på 8 miljoner kronor under 2011 och 2012. Lönsamheten skulle förbättras genom hög beläggning, kostnadskontroll och effektiv organisation.

Men det man gjorde avkall på var barnen.

"De frågade "går det att dra ner ännu mer? På fredagar? Behövs verkligen pålägg utifrån ett näringsperspektiv?" Mellis var knäckebröd och vatten. Jag sa upp mig", citeras en tidigare förskolechef i UG.

Överdrivet

Hälsans förskolas ägare Bijan Fahimi säger till Uppdrag gransknings Janne Josefsson att han tycker att det är överdrivet att beskriva barnens mat som knäckebröd och vatten. Samtidigt erkänner han att skolan haft brister - men slår ifrån sig att man låtit barnen drabbas av kostnadskontrollen.

– Om vi var ute efter att få det så billigt som möjligt skulle vi ha tagit in halvfabrikat och värma upp det och servera det. Det är billigast. Vi har däremot haft möjlighet att ha eget kök. Vi har investerat i kök och anställt kockar. Då blir det ganska dyrt, säger Fahimi till Uppdrag granskning.

Vd:n Malin Hökeberg säger till "Uppdrag granskning" via mejl att man "haft och har i viss mån fortfarande problem i verksamheten och vi jobbar hårt på att komma tillrätta med dem."

Hon fortsätter med att berätta om hur de arbetat för att lösa personalomsättningen under 2012 och 2013.

"Vi har givit våra förskolechefer budgetansvar, vilket innebär att de har möjlighet att själva avgöra hur de bäst kan fördela utgifter i verksamheten. Det innebär att besluten i dag fattas så nära verksamheten som möjligt."

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag