Barilla backar efter homo-uttalandet

Publicerad

Pastajätten Barilla har hamnat i blåsväder efter uttalanden om homosexuella.

Guido Barilla, en av företagets huvudägare, sa i en radiointervju att han aldrig skulle använda homofamiljer i en reklamfilm.

– Och om homosexuella inte gillar det kan de alltid äta pasta från någon annan tillverkare. "Alla är fria att göra vad de vill", sa han.

Efter hot om bojkotter har företaget delvis backat från uttalandet.

Det var tidningen QX som först uppmärksammade nyheten i Sverige.

Homoaktivister har utlyst en bojkott av pastajätten Barilla efter en av ägarbrödernas uttalande.

I en italiensk radiointervju sa Guido Barilla, en av företagets ägare:

– Jag skulle aldrig använda homosexuella familjer i en reklam. Och om homosexuella inte gillar det kan de alltid äta pasta från någon annan tillverkare. Alla är fria att göra vad de vill.

Han fortsatte senare.

– För oss är familjen helig och fortsätter att vara ett av de fundamentala värden för vårt företag.

Guido Barilla.Foto: Luca Bruno
"Exempel på Italiens homofobi"

Kritiken lät inte vänta på sig.

– Det här är bara ännu ett exempel på Italiens homofobi. Jag kommer bojkotta Barilla och jag hoppas att andra parlamentariker gör likadant, sa Alessandro Zan, italiensk parlamentariker för vänsterpartiet Sel, till The Independent.

Barilla kontrollerar nästan halva den italienska pastamarknaden och är även marknadsledande i Sverige och flera andra länder.

Barilla äger bland annat Wasabröd - och efter hot om bojkott så publicerades ett förtydligande på deras Facebooksida.

“Till alla er som blev illa berörda, ber jag om ursäkt för hur resonemanget jag försökte göra i intervjun uppfattades. Jag förstår att kommentarerna var kränkande och de representerar inte min genuina åsikt”, skriver Guido Barilla som också poängterade att han tycker att alla människor är lika mycket värda och att han högaktar alla familjer.

"Stämmer inte med våra värderingar"

Den svenska butikskedjan Coop fick flera frågor på sin Facebooksida om de planerade att bojkotta Barilla efter uttalandet.

"På Coop jobbar vi efter en code of conduct som bygger på FNs stadgar för mänskliga rättigheter. Den typ av åsikter som ventileras här stämmer inte med våra värderingar. Vi kontaktar vår svenska leverantör för att få mer fakta om vem som egentligen står bakom det här uttalandet", skriver de.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag