Bahnhofs kupp - stoppar SVT play

Publicerad

När SVT börjar sända sina tv-kanaler på webben måste alla med en dator och internet betala tv-licens.

Det har fått internetleverantören Bahnhof att erbjuda sina kunder en blockering av SVT Play.

– Det fanns en efterfrågan av det, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

Från och med nästa månad ska SVT sända sina kanaler i sin helhet på internet. Det innebär att det räcker att äga en dator med internetuppkoppling för att tvingas betala tv-licens.

Nyheten har fått internetleverantören Bahnhof att erbjuda sina kunder att kostnadsfritt blockera SVT Play med förhoppningen att de ska slippa tv-avgiften.

"Många irriterar sig"

Kunderna får då ett certifikat från Bahnhof som säger att de inte kan komma åt SVT:s utbud.

– Det fanns en efterfrågan av det. Framför allt har vi många studenter som kunder, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

– Många irriterar sig på fenomenet med negativ avtalsrätt, att man blir tvingad att betala tv-avgift utan att man vill eller har beställt något. Det strider mot mångas rättsmedvetande.

Karlung poängterar att de inte kan garantera att de som utnyttjar tjänsten kommer slippa tv-avgiften.

– Det har inte prövats rättsligt. Om någon som använder sig av tjänsten får ett betalningskrav råder jag dem att ta strid.

"Helt missuppfattat"

Men enligt SVT:s strateg Jocke Norberg kommer inte spärren ha någon betydelse.

– De har helt missuppfattat vad lagen menar. Enligt lagen ska man betala radio- och tv-avgift om man innehar en avgiftspliktig apparat. Med en sådan menas en apparat som kan ta emot en helt strömmande broadcast-kanal, även om apparaten inte enbart är avsedd för det, säger han till SVT Nyheter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag