Aye Alhassani fick ett ultimatum: Slöjan eller jobbet. Foto: PrivatAye Alhassani fick ett ultimatum: Slöjan eller jobbet. Foto: Privat
Aye Alhassani fick ett ultimatum: Slöjan eller jobbet.  Foto: Privat
Fredrik Henriksson, presschef på SAS. Foto: SASFredrik Henriksson, presschef på SAS. Foto: SAS
Fredrik Henriksson, presschef på SAS. Foto: SAS

Aye Alhassani fick inte jobb på SAS på grund av slöjan

Publicerad

SAS tillämpar slöjförbud vid nyanställningar - men informerar de sökande först i sista stund.

Efter att 23-åriga Aye Alhassani hade gått igenom en gedigen rekryteringsprocess ställdes hon inför ett oväntat ultimatum: Slöjan eller jobbet.

– Jag tycker att det är jättehemskt. Det sätter upp så många hinder för mig och andra som bär slöja, säger Aye.

Den senaste tiden har Aye Alhassani, 23, från Sollentuna varit aktuell för en tjänst som incheckare för flygbolaget SAS. I samband med jobbansökan följde hon direktiven och skickade in cv med bild och ett filmklipp på sig själv. Därifrån gick hon vidare till nästa steg där hon fick göra tester och slutligen kallades hon till en intervju som hölls under tisdagen.

Aye bär slöja, men hade inte fått några indikationer på att detta skulle utgöra några problem.

Intervjun inleddes med ett gruppmoment där de fyra sökande som kallats fick diskutera tillsammans. Aye tycker att hon gjorde bra ifrån sig och hade en bra känsla när de sökande togs in en och en för enskilda intervjuer.

– Vi började med att prata om tider, hur mycket jag skulle kunna jobba eftersom jag samtidigt läser på högskolan. Rekryteraren sa också att jag hade jättebra kompetens för rollen. Sedan såg jag att hon började bli obekväm, säger Aye och fortsätter:

– Då ställde hon frågan om jag kunde avstå från att bära slöja. Hon förklarade att slöjan är en religiös symbol som SAS försöker undvika.

Ultimatum - slöjan eller jobbet

Enligt SAS är det oförenligt med bolagets regelverk att bära slöja.Foto: Alex Ljungdahl

Aye upplevde situationen som ett oväntat ultimatum - slöjan eller jobbet. Trots att det hade framgått att hon bär slöja redan i början av processen så hade hon blivit kallad hela vägen till slutskedet.

– Jag frågade varför de inte hade informerat om policyn tidigare. Då fick jag svaret att de ville ge mig ett val att ta av mig slöjan, berättar Aye.

För henne var det aldrig aktuellt att ta av sig slöjan, på grund av religiösa skäl, vilket hon framförde under den enskilda intervjun.

– Att ta av den är inget alternativ till mig. När jag beslutade att bära slöja valde jag att den skulle vara en del av mig framöver. Den är inget jag bara slängde på mig och slänger av mig igen hursomhelst.

SAS: Policy om inga synliga religiösa symboler

Fredrik Henriksson, presschef på SAS, bekräftar att det är oförenligt med flygbolagets regelverk att bära slöja. Han poängterar att EU-domstolen nyligen i två fall dömde till fördel för företag att ha så kallade neutralitetsordningsregler, där bland annat slöjor förbjuds.

"I uniformen tillåter vi inte några attribut, oavsett om det är kors, hijab, burka eller något annat. Uniformen är vad den är", säger Henriksson..Foto: / PRODUKTBILD

– SAS har en uniformspolicy och i uniformen ingår att man inte får bära synliga politiska, filosofiska eller religiösa symboler. Det är inte att diskriminera mot någon utan det handlar om att uniformen ska stämma överens med SAS varumärke och policy, säger Henriksson.

I en första version av denna artikel motsatte sig Fredrik Henriksson uppgifter från Aye Alhassani som gjorde gällande att SAS i dag har anställda som bär slöja, som utför exakt samma jobb som Aye sökte.

– Nej det stämmer inte, sa Henriksson.

Sedan dess har han kompletterat med ytterligare information:

"Har nu förstått att vi har några anställda (markpersonal) som bär huvudduk. Eftersom vi lanserade vår nya uniform i höstas, så har vi en övergångsregel som gäller här, men generellt gäller samma för alla medarbetare som börjar hos SAS", skriver Henriksson i ett mejl.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag