Dokumentärfilmaren Susan Goldsmith berättar om smutsiga kampanjer från läkarna som förespråkar diagnosen skakvåld. Foto: Axel ÖbergDokumentärfilmaren Susan Goldsmith berättar om smutsiga kampanjer från läkarna som förespråkar diagnosen skakvåld. Foto: Axel Öberg
Dokumentärfilmaren Susan Goldsmith berättar om smutsiga kampanjer från läkarna som förespråkar diagnosen skakvåld. Foto: Axel Öberg
De inflytelserika läkarna som förespråkar diagnosen försökte stoppa dokumentären "The Syndrome" som granskar shaken baby syndrome. Här en bild ur filmen där professor Robert M. Reence, en av förespråkarna, demonstrerar hur skakning av barn går till på en docka.De inflytelserika läkarna som förespråkar diagnosen försökte stoppa dokumentären "The Syndrome" som granskar shaken baby syndrome. Här en bild ur filmen där professor Robert M. Reence, en av förespråkarna, demonstrerar hur skakning av barn går till på en docka.
De inflytelserika läkarna som förespråkar diagnosen försökte stoppa dokumentären "The Syndrome" som granskar shaken baby syndrome. Här en bild ur filmen där professor Robert M. Reence, en av förespråkarna, demonstrerar hur skakning av barn går till på en docka.

Avslöjande film
skulle stoppas

Publicerad

PORTLAND/STOCKHOLM. En grupp inflytelserika amerikanska läkarsällskap - sponsrad av en livsmedelsjätte - fortsätter sin kamp för den kritiserade skakvåldsdiagnosen.

Meningsmotståndare menar att de blir jagade.

- De försöker tysta sina kritiker, säger amerikanska reportern Susan Goldsmith som granskat grupperna.

Tre inflytelserika amerikanska organisationer utgör kärnan i en internationell kamp för den kritiserade diagnosen skakvåld.

AAP, den amerikanska barn- läkarföreningnen, står i centrum och har ett nära samarbete med hederssällskapet Ray Helfer Society och National Center on Shaken Baby Syndrome. Alla verkar de hårt för att den kritiserade diagnosen skakvåld ska fortsätta användas i sin nuvarande form genom informationskampanjer och exempelvis konferenser med poliser, åklagare och sjukvårdspersonal.

En av de mest drivande är Cindy Christian, verksam inom AAP och vid Childerns hospital of Philadelphia.

- Människor som förnekar att barn skadas av människor som blir frustrerade av dem, skakar dem, skadar dem och ibland slår dem, de är sannerligen för- nekare, säger hon.

Svensk föreläser om skakvåld

En annan framträdande förespråkare för skakteorin är barnläkaren Christopher S. Greeley. Han säger till Expressen att det inte spelar någon roll att två av upphovsmännen bakom shaken baby syndrome i dag tar avstånd från den.

- Om en person tror eller inte tror på sin egen teori spelar ingen större roll för mig.

Expressens granskning visar att livsmedelsjätten Nestlé är en av de mest återkommande sponsorerna till AAP och har sponsrat konferenser och forskningsprojekt. Det finns också en Sverige-baserad avdelning som leds av Gabriel Otterman på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Han är ansvarig för Ray Helfer Societys europeiska avdelning och är återkommande talare på gruppernas konferenser.

Även i Sverige - i Göteborg, Karlstad och Malmö - har AAP:s partner Nestlé sponsrat konferenserna där Gabriel Otterman föreläst om skakvåld.

"Ren skräpforskning"

Susan Goldsmith, grävande reporter med bakgrund på Los Angeles Daily News, har eldat på den redan hårda debatten i USA med sin dokumentär "The Syndrome". Diagnosen döms ut som ovetenskaplig.

- Det är ren skräpforskning enligt de experter som medverkar, säger Goldsmith till Expressen.

Filmen har rivit upp känslor och Goldsmith berättar i dokumentären hur diagnosens kritiker jagats och hotats med rättsliga åtgärder.

Så även hon själv.

- Man kan knappt tro att det är sant och vad kritikerna till diagnosen har att kämpa mot. Sedan filmen kom ut, och vi har varit på tre filmfestivaler hittills runtom i landet, har förespråkarna för shaken baby syndrome försökt stoppa min film från samtliga dessa festivaler.

- Det är personer från exempelvis AAP och Ray Helfer Society. De sa till festivalarrangörerna att de marknadsförde barnmisshandel genom att visa min film och hotade med rättsliga åtgärder.

- Men ingen av festivalerna gick med på detta. I stället berättade de för publiken vad som hade hänt.

Får miljontals dollar

Goldsmiths granskning pekar på en miljonindustri bakom diagnosen där grupperna får stora summor i statliga bidrag - pengar som bland annat används för att träna åklagare i hur de ska ro skakvåldsmål i hamn.

- Det är miljontals dollar genom både statliga bidrag och olika privata familjestiftelser.

Susan Goldsmith menar att förespråkarnas pr-insatser gått överstyr och nämner bland annat en kampanj i Pennsylvania.

Där fick alla nyblivna föräldrarna 90 sms efter förlossningen - tre om dagen - med budskapet att de inte skulle skaka sina barn.

Karriärer står på spel

Men det är inte bara pengar på spel - framgångsrika läkarkarriärer är hotade.

- Förespråkarna för diagnosen är främst framgångsrika barn- läkare. De har byggt sina karriärer på det här. Det är en stor investering.

- Samtidigt är de amsvariga för att minst 1 000 personer sitter i amerikanska fängelser för detta just nu. Därtill alla hundratals, kanske tusentals, i familjedomstolar. Att då erkänna att man gjort fel kan betyda förstörda karriärer, säger Susan Goldsmith.

Docenten Christopher S. Greeley är ledande inom AAP och pr-ansvarig i Ray Helfer Society. Han säger till Expressen att informationskampanjerna har ett gott syfte.

- Vi har pr-kampanjer som går ut på att man inte ska skaka sitt barn, skaffa hjälp om du har problem, om du känner dig deprimerad sedan du fått barn.

Greely säger att han person- ligen inte var involverad i kampanjen för att stoppa den granskande dokumentären men medger att AAP stod bakom.

- Jag tror att AAP tyckte att filmen marknadsförde en idé om att skakande inte är farligt. Ungefär som om det kom en film där man säger att vacciner är farliga och att man inte ska vaccinera sig. Även då hade AAP agerat.

Livsmedelsjätte står bakom

Nestlé bekräftar att det var Gabriel Otterman som stod bakom deras skakvåldsföreläsningar i Sverige under 2014. Det är inte helt klart varför Nestlé, som bland annat gör barnmat, ville vara med och föreläsa om skakvåld.

- Vi vill hjälpa olika enheter att öka deras kunskap inom olika områden som tangerar det vi jobbar med själva. Det är oftast baserat på nutrition och kunskap kring det. Här gick det kanske lite utanför, säger informationschefen Marie Louise Elmgren på Nestlé Sverige.

Hon säger att bakgrunden är att de fått önskemål från bvc-sköterskor som ville veta mer i ämnet, varpå de kontaktade den främsta experten på området: Gabriel Otterman.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag