Här är den omtalade matlådan. Foto: PrivatHär är den omtalade matlådan. Foto: Privat
Här är den omtalade matlådan. Foto: Privat
Anna-Sofia Kulluvaara är måltidschef på Sundsvalls kommun. Men det finns ett motkrav med i bilden: hon måste äta samma mat som de äldre i kommunen får i sina matlådor, i ett halvår. Foto: Sundsvalls KommunAnna-Sofia Kulluvaara är måltidschef på Sundsvalls kommun. Men det finns ett motkrav med i bilden: hon måste äta samma mat som de äldre i kommunen får i sina matlådor, i ett halvår. Foto: Sundsvalls Kommun

Anna-Sofia Kulluvaara är måltidschef på Sundsvalls kommun. Men det finns ett motkrav med i bilden: hon måste äta samma mat som de äldre i kommunen får i sina matlådor, i ett halvår.

 Foto: Sundsvalls Kommun
Här är inlägget som Tyrone Fröberg skrev på facebook.Här är inlägget som Tyrone Fröberg skrev på facebook.
Här är inlägget som Tyrone Fröberg skrev på facebook.

"Ät de äldres mat
så skänker vi 10 000"

Publicerad

"Ät pensionärernas mat så skänker vi 10 000 kronor till Barncancerfonden".

Så lyder utmaningen från ett företag i Sundsvall efter den omtalade bilden på en matlåda som serverades till en 92-årig kvinna.

– Jag skäms. Jag skäms å våra pensionärers vägnar, säger Tyrone Fröberg, anställd på det aktuella företaget.

Bilden på en matlåda, som en 92-årig kvinna fick levererad till sig från det kommunala köket i Sundsvall, har skapat stor debatt över hela landet.

Maträtten beskrivs som "potatisgryta med korv" – men på bilden ser man torra korvbitar och två hårda bitar potatis.

– Den såg för bedrövlig ut, måste jag säga, sa Ann-Britt Nilsson, kommunikatör på socialförvaltningen i Sundsvall, efter att ha sett bilden.

Och nu får de ansvariga i Sundsvalls kommun en utmaning i händerna.

Det är Tyrone Fröberg och hans företag i staden som utmanar ansvariga vid Sveriges kommuner om en förändring – och passar på att skicka ett meddelande till Anna-Sofia Kulluvaara, måltidschef på Sundsvalls kommun.

"Jag utmanar dig om 10 000 kronor som kommer skänkas till Barncancerfonden från det företag jag jobbar för", inleder Fröberg i ett omtalat inlägg på Facebook.

"Vi är beredda"

Men det finns ett motkrav med i bilden.

"Kravet för detta är att du ENBART skall äta den mat du serverar 'de dina' och detta 7 dagar i veckan, morgon, lunch och middag, under ett kvartal", skriver Fröberg vidare i inlägget, och avslutar sedan:

"En sak skall du veta, hade du jobbat för oss – då hade du fått sparken!"

Det är en seriös utmaning från vårt håll. Vi kommer, från vårt håll, att lägga mantimmar på att jaga kommunen om de inte gör någon förändring, säger Fröberg, och fortsätter:

– Vi är beredda att lägga 10 000 men då är det som jag skrev: Då ska det dokumenteras och hon får inte äta någon annan mat. Utan hon har samma förutsättningar som pensionärerna.

Hur reagerade du när du såg bilden på matlådan?

– Jag säger som det är: Jag hade inte öppnat lådan igen. Hade det varit jag hade jag behållit lådan, köpt kinamat åt mamma och sedan åkt till kommunen och bett någon att äta upp den, säger Fröberg, och fortsätter:

– Med tanke på de pengar som de betalar. Man får mindre och mindre förståelse för vart pengarna tar vägen. För de hamnar ju inte i matlådan.

Vill inte spara pengar på de äldre

Måltidschefen Anna-Sofia Kulluvaara avbröt sin semester när matskandalen uppdagades för att sätta sig in vad som gått snett.

– Felsökning pågår, jag har jobbat direkt från morgonen med det här. Utifrån bilden ser det inte ut som det ska göra och håller inte den kvaliteten som vi ska hålla, sa hon under måndagen och hänvisade till "den mänskliga faktorn".

Expressen har sökt Anna-Sofia Kulluvaara under tisdagen men utan framgång.

– Det vi fokuserar på är det uppdrag som vi har gentemot våra kunder och att utveckla, förbättra och dra lärdom av det här, säger Daniel Lundberg, förvaltningsdirektör vid Sundsvalls kommun.

Hur skulle du sammanfatta den senaste dagens uppmärksamhet?

– Det här har hamnat i blickfånget och det är klart att de blivit debatter i media, och det är så det blir. Vi har levererat en matlåda som hade vissa brister och det hamnade i blickfånget, och sedan är det utanför vår kontroll.

Tyrone Fröberg säger att han uppskattar de människor som engagerar sig landets pensionärer.

– Det är helt okej att spara kommunen men vi får inte spara på våra pensionärer. Det är dem som har sett till att vi har så bra som vi har det. Jag skäms. Jag skäms å våra pensionärers vägnar, säger han.

Men han har ytterligare ett önskemål.

– Min stora önskan att fler personer slutar att gilla och dela, och i stället hör av sig till ansvariga och säger att "detta är inte okej".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag