Arbetarna varnas -
för långa toabesök

Publicerad

Sömmerskorna vid Kambodjas textilfabriker – där bland annat H & M gör inköp, har fått sämre villkor.

Trots åtgärdsprogram är arbetsförhållandena fortsatt usla.

En ny rapport avslöjar barnarbete och lägre löner.

– Det står skrivet hur länge vi får vara på toaletten. Om det tar mer än fem minuter får vi en varning, säger en sömmerska till TV4.

I ett inslag i TV4 Nyheterna rapporteras om hur sömmerskorna vid Kambodjas textilfabriker exempelvis kan få en varning om de är på toaletten för länge. Klädföretaget H & M är ett av de företag som gör stora inköp från dessa fabriker.

– Vi fann att ILO inte levde upp till sitt mandat. Förhållandena hade inte förbättras, utan kanske till och med försämrats sedan ILO-programmet infördes, säger Stephan Sonnenberg vid Stanford Law School till TV4.

Något som försämrats de senaste åren är lönen. Sömmerskor i Kambodja har en minimilön på tre kronor i timmen. Enligt rapporten har sömmerskornas reallön sänkts med över 16 procent sedan år 2000, enligt TV4:s inslag.

"Vi hjälpte dem"

Till nästa år väntas reallönen ha minskat med 30 procent.

Många sömmerskor tvingas därför skära ner på hur mycket mat de kan köpa – och går i stället hungriga och trötta till fabriken.

Textilarbetare som TV4 pratat med beskriver hur vissa arbetare har svimmat.

– Vi hjälpte dem till lagret, men de fick inte tillgång till vare sig läkare eller medicin. Det gjorde mig ont att bevittna det här, säger en kvinna till TV4.

– Den näring arbetarna i de här fabrikerna får är så undermålig att många svimmar på jobbet. Deras fysiska hälsa är så dålig att de ibland inte klarar arbetsdagen, säger Stephan Sonnenberg till TV4.

"På hemsidan"

Trots åtgärdsprogrammet Better Factories Cambodja så är arbetsförhållandena fortsatt mycket svåra. Det visar en ny rapport från ansedda Stanford-universitetet.

H & M är en av de största klädinköparna i Kambodja, enligt TV4.

Redan för tolv år sedan inleddes ett projekt för att förbättra villkoren i H & M:s fabriker.

Håkan Andersson, presskontakt vid H & M Sverige, vill inte kommentera uppgifterna.

– Vi hänvisar till de kommentarer vi redan har gett i den här frågan. De hittar du publicerade på vår hemsida, säger han till Expressen.se.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag