FRUSTRATIONEN VÆXER. I går fortsatte tågkaoset med stora förseningar på en lång rad tåglinjer. Foto: Anders Wiklund / Scanpix
FRUSTRATIONEN VÆXER. I går fortsatte tågkaoset med stora förseningar på en lång rad tåglinjer. Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Ansvariga chefer för kaoset ratar tåget

Publicerad
Uppdaterad
De är de högsta ansvariga för förseningarna.
Men ingen av dem tog tåget i går.
- I dag har jag åkt bil, säger Björn Östlund, ansvarig för driften av vägar och järnvägsspår på Trafikverket.
Nu rasar Socialdemokraterna.
Hundratusentals resenärer drabbades under årets största resdag.
Ett kraftigt snöoväder lamslog bil- och tågtrafiken rejält i Skåne, Blekinge, Kalmar län och Öland.
Tåg körde fast, gick sönder, spårade ur och passagerare fick evakueras med bandvagnar och diesellok.
Järnvägsbanorna söder om Hässleholm släpptes först vid 15-tiden på efter massiv snöröjning.
– Snön yr och kommer tillbaka när vi röjer, säger Björn Östlund, trafikdirektör på trafikverket.

X2000 evakuerades

Vid 11.30 inträffade ännu ett haveri – vid Järna sydväst om Stockholm. Strömförsörjningen slogs ut och hindrade därmed västgående tåg från att passera mot Göteborg och Malmö. Passagerarna i ett X2000-tåg fick evakueras när ström och värme försvann.
Det innebar att hundratals tåg försenades kraftigt samtidigt som frustrationen ökade på stationerna.
De som var smarta stannade hemma eller höll sig borta från tågtrafiken.
Smartast var de som är ytterst ansvariga för förseningarna. Varken infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd eller Ulf Adelsohn, ordförande för SJ, har åkt tåg denna helg.
Och trafikdirektör Björn Östlund tog bilen från hemmet i Leksand till krismötet i Stockholm.
– Vi bestämde att jag skulle åka ner och turtätheten från Dalarna är inte så stor. Annars åker jag alltid tåg från Dalarna, förklarar Östlund.

S lastar regeringen

Socialdemokraterna rasar över järnvägshaveriet – och skyller allt på regeringen.
– Två dagar efter att regeringen flyttar 2,2 miljarder från järnväg till väg så har vi det här kaoset. Så sent som i förrgår beslutades det i riksdagen, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.
De närmaste tio åren behövs tvärtom satsningar på hundra miljarder för att få ordning på järnvägen. Det anser Ygeman som går till hårt angrepp mot infrastrukturministern:

”Fem års borgerlig politik”

– Jag tror aldrig vi har haft en infrastrukturminister i Sverige vars huvudråd till resenärerna är att inte resa. Och om de reser ber dem ta med sig en matsäck och varma kläder. Det visar tydligt vad fem år med borgerlig politik har gjort för järnvägen i Sverige, säger Anders Ygeman.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag