Journalisten Annika Leone. Foto: PRIVATJournalisten Annika Leone. Foto: PRIVAT

Journalisten Annika Leone.

 Foto: PRIVAT
H&M:s nya plagg. Foto: H&MH&M:s nya plagg. Foto: H&M

H&M:s nya plagg.

 Foto: H&M

Annika rasar mot H&M:s nya pyjamas

Publicerad

Annika Leone fick en chock när hon såg modellens randiga byxor och tröja.

Hon menar att den pyjamasliknande klädseln påminner om kläderna som fångarna bar i Auschwitz.

– Jag kan bara inte förstå att H&M inte drar den kopplingen, säger hon.

När klädkedjan H&M:s nyhetsbrev damp ner i mejlinboxen blev journalisten Annika Leone, 42, från Stockholm, förvånad när hon såg bilden på modellen iklädd en pyjamasliknande outfit.

Modellen på bilden bar ett par långrandiga byxor tillsammans med en lika gråvitrandig skjorta – något som Annika kopplade till kläderna som fångarna i koncentrations- och förintelselägret Auschwitz bar på 40-talet.………

 

LÄS MER: Åhléns ändrar på sin skyltdocka efter kritik

 

– Jag kan bara inte förstå att H&M inte drar den kopplingen, jag kan inte tänka mig att folk är så historielösa. Jag tycker att man ska tänka på vad ett plagg har för historisk betydelse, säger Annika och fortsätter:

– Om en människa kom i den här outfiten på kontoret så skulle det kännas superkonstigt. För mig är det verkligen inte bara ett plagg, det är mer än så.

Olycklig koppling

Annika la ut jämförelsebild på sin Instagram och fick en hel del kommentarer.

 

 

– Folk blev mer provocerade av mig än innehållet i mitt inlägg, lite som att jag överdrev. Det var någon som skrev att det var ”mer än 70 år sedan Förintelsen”, jag tycker inte att man kan säga att det ska ha gått viss tid.

– Det var några som tyckte att jag var lättkränkt, men det var flera som höll med mig om att det var osmakligt av H&M.

 

LÄS MER: H&M ber om ursäkt för sjal efter kritik

 

H&M säger att det är olyckligt om någon har gjort den kopplingen.

– Det var inte vår avsikt. Ränder ligger starkt i modebilden denna säsong och du hittar dem i många varianter och hos många varumärken, säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M.

Ändrar inte i sortimentet

I nuläget har de inte planer på att plocka bort kläderna ur sortimentet.

– Vi har i dagsläget inga ytterligare planer på att agera.

Annika tycker att det är viktigt att tänka på vad man sänder ut för signaler – och att man som kedja tar ansvar.

– Jag tycker att H&M är en bra kedja och jag tycker att svenskt mode är fantastiskt, därför blir jag om än mer förvånad när det här kommer. Jag tänker typ att ”gud, vet unga ens vad det är för plagg de sätter på sig?”. H&M följer en trend men det är bara det att trenden är osmaklig.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag