Änglakurser betalar för guruns lyxbilar

Publicerad
Uppdaterad
Andlige gurun Frank Hougen lovar att för några tusen kronor lära dig healing och att kommunicera med änglar, döda anhöriga, andliga guider och kraftdjur.
Nästa år planerar han kurser i hur man kommunicerar telepatiskt med husdjur och hur man hittar tillbaka till sin tidigare liv.
Sedan starten 2001 har Hougen lockat tusentals sökande svenskar att köpa dyra kurser på kursgården Englagård utanför Örebro.
I garaget har änglagurun en röd Ferrari, två Lexus, en Saab 900 cabriolet och en Lincoln Town Car.
Intresset för alternativa terapier och nyandlighet i Sverige är stort – och växer stadigt.
En rad kursgårdar, medier och healers har etablerat sig – vissa får till och med egna tvprogram. Englagård livszentrum är en av de mest framgångsrika verksamheterna. På kursgårdens hemsida framhålls att tusentals människor gick utbildningar i medialitet och retreat redan under de första åren då gården startades. Och verksamheten har inte mattats av, tvärtom.  Frank Hougen själv säger till Expressen.se att han inte märkt av någon lågkonjunktur. Han har kunnat anställa mer administrativ personal och ska nu investera i Lerbäck hotell sju kilometer från Englagård. På hotellet ska han ha kurser speciellt inriktade för företagare. I vår startas dessutom nya kurser i hur man lär sig tala med djur på telepatisk väg och kurser i reinkarnation, att hitta tillbaka till sina tidigare liv.
– Vi märker av ett större intresse. I lågkonjunktur söker sig fler människor till det andliga. Dessutom har jag satsat mycket pengar på att annonsera på internet, google, och det har varit framgångsrikt. Fler vet att vi finns. Människor kommer tillbaka och går fler kurser.

Lockar sökande personer

I marknadsföringen lockar Englagård till sig sökande personer, ofta utsatta och med smärtsamma händelser bakom sig.
Expressen ville skildra vad som i verkligheten möter dem som lockas av reklamen och har undet åtta månader följt verksamheten på kursgården.
Expressen anmälde sig därför som som betalande deltagare under en ”mediumhelg” på Englagård och dokumenterade allt som hände.
Vår rapport visar att Englagård, även om det talas oavbrutet om andlighet och personlig utveckling, i verkligheten påfallande mycket handlar om:
Pengar.

Kallar sig för Satyam

Kursledaren Frank Hougen – som i de här sammanhangen kallar sig för healern och mediet Satyam – ägnar mycket av kurstiden under helgen för att göra reklam för kommande kurser.
Han säljer bland annat in det lilla och stora kurspaket där det stora kostar 22 800. Har man ont om pengar kan man avbetala månadsvis i ett eller två år. Väljer man det senare alternativet blir kostnaden 28 320 kronor.
Nästan var tredje kursdeltagare månadsbetalar, enligt Satyam själv.
På Englagårds hemsida finns länkar till onlinebanker som kan ge snabblån till ockerliknande räntor.
Och kurserna är uppenbarligen lukrativa.
Gurun Frank "Satyam" Hougen. Foto: Stefan Söderström Frank Hougen är registrerad innehavare av inte mindre än sju olika bilar, bland dem fyra lyxbilar, en Ferrari 348 TB, en Lexus IS200, Lexus RX300 och en Lincoln Town Car. Han kör också en Saab 900 Cabriolet. Detta trots att han under fjolåret inte redovisade några större beskattningsbara inkomster. Inkomståret 2007 deklarerade han 274 000 kronor i inkomst av näringsverksamhet.

Ferrarin avställd

Under Satyams återkommande säljsessioner får kursdeltagarna veta att det ingår en mängd extramaterial, ”bonusar”, om man tecknar sig för stora kurspaket, värdecheckar för kurser till ett värde av 50 860 kronor och ”renande” ametiststenar.
– Går du med i stora årsprogrammet får du välja en ametist på 20 kilo, går du med i lilla årsprogrammet får du välja en på 10 kilo. I Stockholm kostar stenarna 600 kronor per kilo, här på Englagård tar vi bara 150 kronor kilot, säger Satyam.

Hjälp av Walt Disneys ande

Satyam talar också om Speedwealth – hur man blir rik snabbt. Han själv har använt sina krafter för att skapa Englagård och bli ekonomiskt oberoende – och har har fått hjälp av en grupp andar, bland annat Walt Disneys ande.
– Pass of good for great. Tänk större – se större. Tänk som en rik människa och bli en rik människa. I stället för att tänka dig en miljon – vad skulle du inte kunna göra med 936 miljoner?
KÖR FERRARI. Frank Hougen har bland annat en röd Ferrari. Han gör också reklam för sin ”Överflödskurs” om obegränsad rikedom och hur man tjänar pengar på internet utan att behöva arbeta i kursen ”Datautbildningen för passiva inkomster och färskpressad juice”.

Kan vara med i lotteri

Regelbundet erbjuds deltagarna också att handla i Englagårds presentshop där man kan köpa allt från cd-skivor med Satyam själv till tarotkort, pendlar, spikmattor, kraftstenar och alternativlitteratur.
Också på Englagårds hemsida utlovas chans att tjäna snabba pengar – på husinvesteringar ”med hög avkastning”, man kan vara med i ett lotteri om man själv länkar till Englagårds hemsidor och så utlovas fina rabatter i webbshoppen.

Får "värdecheckar"

Sista kursdagen delar Satyam ut ett färgglatt A4 med ”värdecheckar” för kurspaketen. Den som tecknar sig för nya kurser i dag får rabatt på 2 000 kronor.
– Rabatten gäller bara för den som lämnar in beställningen i dag. Fyll i och lämna in i dag så får du rabatten. Dessutom får du aurabild med personlig tolkning vid varje kurstillfälle på köpet, värde 3 000 kronor, lockar Frank Hougen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag