När Anna Lavfors skulle amma sonen Nils på Grand Hôtel kom en servitör och täckte över dem med en servett.
När Anna Lavfors skulle amma sonen Nils på Grand Hôtel kom en servitör och täckte över dem med en servett.

Ammade – täcktes över med servett

Publicerad

När Anna Lavfors skulle amma sin sju veckor gamla son Nils på Grand Hôtel i Stockholm var signalerna tydliga.

En servitör gick fram och täckte över en förvånad Anna med en servett.

– Jag tycker att det är tråkigt att man som mamma inte ska kunna amma när ens barn är hungrigt, säger hon.

Redan i höstas hade Anna Lavfors och hennes familj bokat afternoon tea på Grand Hôtel i Stockholm.

Och för två helger sedan var det dags.

– Vi fick ett bord så att vi inte skulle vara i vägen med vagnen, så det var jättebra att man ändå kunde ha vagnen vid bordet, säger hon.

La servett över sonen

I samband med att Anna, hennes mamma och hennes syskon fick in sin mat blev också lille Nils, då sju veckor gammal, hungrig.

– Jag inte ville störa andra gäster med hans skrik, så jag tänkte att jag ammar honom så blir han mätt och nöjd och glad och kan somna om, berättar Anna Lavfors.

Men Anna hann bara ta upp Nils ur vagnen när en servitör kom fram till bordet.

– När jag precis skulle börja amma honom gick någon slags hovmästare förbi, han som hade tagit vår beställning, och la en tygservett över min son.

"Inte särbehandlar"

Enligt Anna fortsatte servitören vidare utan ett ord.

– Han frågade inte om jag ville ha någonting att täcka över med. Men jag hade redan en servett vid min plats.

Nils är Annas och makens tredje barn, och hon har många gånger tidigare ammat på restauranger och caféer utan några synpunkter från personalen.

– Vi satt dessutom längst in i lokalen och jag var vänd bort i från övriga bord. Så de enda som kunde se något av mig när jag ammade var bara min egen familj. Och de hade inget emot att jag ammade vid bordet, säger hon.

Dagen efter mejlade Anna till Grand Hôtel och fick till svar från källarmästare Maria Maruska att man "inte särbehandlar ammande mammor".

Tidigare klagomål

Hon tar även upp tidigare klagomål på amning från gäster, men skriver att "vi har ingen regel att man inte får amma i våra restauranger utan litar på att var och en sköter det på ett diskret vis".

– Om de trodde att jag kunde sköta det själv hade de inte behövt täcka över min bebis. Undertonen i det här mejlet tycker jag är att de helst ser att man inte ammar i deras lokaler, säger Anna, som inte hade tagit emot några synpunkter från andra gäster.

Besöket förstördes

För Anna och hennes familj var besöket redan förstört.

– Resten av besöket kände jag mig lite osäker, som att jag borde sitta med den där servetten över mig själv och mitt barn, säger hon och fortsätter:

– Det var först när jag kom hem som jag kände att det inte riktigt är okej. Man ska inte behöva känna att man måste gömma sig när man är en betalande gäst som alla andra.

Maria Maruska, källarmästare på Grand Hôtel:

– Jag är jätteledsen att Anna upplever det så, och det var inte min mening eller servitörens mening heller så klart.

Hon har pratat med servitören i fråga, som menade att han ville väl med gesten. Efter händelsen har de gått igenom hur den servicen ska ske.

Kan få eget rum

– Klart han inte ska slänga fram servetten om hon uppfattade det så, det är en den delen jag tar med min servitör. Sedan erbjuder vi ofta kvinnor som vill amma särskilda rum om de vill gå åt sidan. Och det finns de som ammar i matsalen också. Det är inte jättevanligt förekommande men det händer, säger Maria Maruska.

Hon säger att det inte finns någon policy för amning på Grand Hôtel. Hon fortsätter med att säga att "vi hoppas mer på att mamman själv har förstånd att skyla sig så gott det går".

– Folk förstår och de allra flesta har koll på hur man ammar och var man ammar, och många gäster bryr sig inte heller. Och så finns det andra, kanske främst internationella gäster, som tycker annat. Då försöker vi förklara för dem också att det är en bar som är öppen för alla.

"Känns otidsenligt"

Anna Lavfors poängterar att hon inte vill kritisera just Grand Hôtel, utan påvisa problemet med att ammande kvinnor utesluts.

"Bara jag avgör om jag och mitt barn behöver täckas över i offentliga miljöer - samma gäller förstås alla ammande kvinnor, vi bestämmer fortfarande själva över våra kroppar", skriver hon i ett mejl till Expressen efter samtalet.

– Jag tycker det känns otidsenligt. Jag kan förstå att de vill att man ska sköta det diskret men jag har inte heller någon vilja att blotta mig själv för någon annan än för mitt barn som ska äta, säger Anna Lavfors.

 

Fler nyheter från Expressen? Ladda ner vår app för Iphone här, och Android här.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag