Efter järnrörsskandalen krävde Erik Almqvist partiet på pengar för att lämna Foto: Olle SporrongEfter järnrörsskandalen krävde Erik Almqvist partiet på pengar för att lämna Foto: Olle Sporrong
Efter järnrörsskandalen krävde Erik Almqvist partiet på pengar för att lämna Foto: Olle Sporrong
SD-ledamoten Martin Kinnunes mejl om att "belöna" Almqvist efter skandalenSD-ledamoten Martin Kinnunes mejl om att "belöna" Almqvist efter skandalen
SD-ledamoten Martin Kinnunes mejl om att "belöna" Almqvist efter skandalen
I ett eget mejl skriver Almqvist om sitt pengakravI ett eget mejl skriver Almqvist om sitt pengakrav
I ett eget mejl skriver Almqvist om sitt pengakrav
Martin Kinnunen Foto: Sven LindwallMartin Kinnunen Foto: Sven Lindwall
Martin Kinnunen Foto: Sven Lindwall

Almqvists pengakrav efter järnrörsskandalen

Publicerad

Här är Erik Almqvists pengakrav på Sverigedemokraterna för att han skulle lämna partiet.

Expressen kan nu publicera mejl som visar hur partiledningen funderade på hur de skulle "belöna" Almqvist efter järnrörsskandalen.

Pengarullningen till den skandaliserade SD-toppen blev startskottet på bolagshärvan som nu når tingsrätten.

"En lösning som belönar honom (...) måste fram fort", skrev den nu ekobrottsåtalade SD-toppen Martin Kinnunen om Almqvist bara några dagar efter skandalen.

På tisdag börjar rättegången mot SD-ledamoten Martin Kinnunen och SD:s tidigare ekonomichef och partikassör Per Björklund i Södertörns tingsrätt. Kinnunen står åtalad för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott och Björklund för medhjälp till grovt skattebrott och medhjälp till grovt bokföringsbrott. Båda nekar till brott.

Anlitades som konsult

Ekobrottshärvan gäller SD:s mediebolag Samtid & Framtid AB. Miljonrullningen till bolaget tog fart efter att Expressen i november 2012 avslöjat den så kallade järnrörsskandalen och partiet bestämde sig för att anlita Erik Almqvist som konsult trots att han uttryckt sig rasistiskt och kvinnoförnedrande och sedan beväpnat sig med ett järnrör under en fyllenatt i centrala Stockholm under valåret 2010.

Miljonerna till mediebolaget Samtid & Framtid AB har nu ställt till stora problem för partiet. Den mest omfattande åtalspunkten handlar om att bolaget inte redovisade en faktura på cirka 3,6 miljoner kronor som skickades till det av partiet helägda bolaget Blåsippan AB sista kvartalet 2013. På så sätt undanhöll Samtid & Framtid AB drygt 900 000 kronor i moms från statskassan.

Avtalet har granskats

I den omfattande förundersökningen har Skatteverket, polis och åklagare försökt gå till botten med miljonrullningen till och från Samtid & Framtid AB - och då också granskat avtalet med Erik Almqvist.

Frågan om avtalet med Almqvist är känslig för partiet - inte bara på grund av ekobrottsutredningen - utan också för att det internt i SD riktats kritik mot att partiledningen belönat en skandalpolitiker med miljonbelopp. Från partiledningens sida har man förnekat uppgifterna om att avtalet mer var ett sätt att "köpa ut" Almqvist än ett rent affärsmässigt avtal.

Men Expressen kan nu avslöja tidigare okända uppgifter inifrån Sverigedemokraternas ledning i direkt anslutning till järnrörsskandalen.

I ett mejl den 17 november 2012 skrev Martin Kinnunen, som då var pressansvarig för partiet, om hur de skulle hantera fortsättningen på skandalen. I mejlet, till bland andra SD-ledaren Jimmie Åkesson, skrev han att "framtiden för Erik/Kent (järnrörsmännen Almqvist/Ekeroth, reds anm) måste bli klar".

Han tillade:

"Vi har använt oss av Erik och kritiserat honom stenhårt med värderingsargument för att försöka rädda Kent så att rädda kvar bägge i riksdagen känns utsiktslöst om vi ska kunna behålla någon slags trovärdighet. Jag uppfattade det som att alla var eniga kring detta igår."

Mejlet från Kinnunen

Kinnunen menade också att situationen för Almqvist måste lösas: "Kanske är det bästa att han själv säger upp sitt medlemskap så att vi inte tvingas utesluta honom. En lösning som belönar honom för den lojalitet som det visar på att lämna mandatet, om han nu gör det, måste fram fort. Han får bara en månads fallskärm och blir av med bostaden. Tankesmedja, samtiden el nåt där han ligger lågt ett tag men börjar bygga upp verksamheten vore bra."

Erik Almqvist visste själv att han inte behövde gå lottlös från skandalen. I ett mejl en dryg vecka efter järnrörsskandalen skrev han till bland andra SD-ledaren Jimmie Åkesson att han hade räknat på summan han ville ha:

"Jag nämnde ju en summa som krävs för att finansiera motsvarande lön + arbetsgivarkostnader. Baserat på 2012 års löneuppräkningstakt för riksdagslöner så står jag så klart fast vid den summa jag nämnde (även om det är en avrundning och summan egentligen är 110996 kr under vad jag har kalkylerat som realistiska omkostnader)."

"Många mail och möten"

I sitt mejl flaggade Almqvist också för att partiet skulle fundera på hur de skulle hantera momsen när det gällde partiets mediebolag:

"Dock tar ju staten dessutom ut 25% moms av köparen varför ni bör fundera över hur ni lättast gör den kvittningsbar så att det inte blir en merkostnad. Kanske lättare med Blåsippan AB, kanske lättare om båda bolagen faktureras osv."

Cirka ett och ett halvt år senare skulle det visa sig att just momshanteringen i bolaget, som slussade vidare miljonerna till Almqvist, ställde till det för partiet när Skatteverket hörde av sig - även om den stora momsmissen i bolaget gällde miljoner som skickades senare från partibolaget Blåsippan AB till Samtid & Framtid AB.

Martin Kinnunen skriver i en mejlkommentar till Expressen om hans förslag att "belöna" Almqvist:

"Det skrevs många mail och förekom många möten under den perioden. Jag kan omöjligen komma ihåg detaljer rörande detta."

Han tillägger:

"Frågor kring varför partiet ville att SFAB skulle ingå avtal med Almqvists bolag bör ställas till de som tog beslutet. SFAB följde ägardirektiv och detta avtal har ingen relevans sett till den rättsliga processen."

Erik Almqvist skriver i en mejlkommentar till Expressen: "Jag började jobba på projektet Samtiden 2011. Ersättning för detta har aldrig varit knutet till mitt riksdagsarbetes vara eller icke vara."

Almqvist skriver om summan han begärde från partiet efter järnrörsskandalen:

"Jag har inte begärt någon summa, nämnd lönesumma var bara en av flera utgångspunkter när vi diskuterade arbetskostnader för projektarbete och detta var inte någon summa vi i slutänden landade i."

Motsvarar bruttolönen

Men enligt Ekobrottsmyndighetens utredare låg storleken på ersättningen till Almqvist just på "en nivå motsvarande en riksdagsmans bruttolön", som det står i förundersökningsprotokollet mot Samtid & Framtid AB.

Expressen har sökt SD-ledaren Jimmie Åkesson, som vid järnrörsskandalen var styrelseordförande för ägarbolaget Blåsippan AB och i egenskap av partiordförande också var främste företrädare för SD:s verkställande utskott och partistyrelse som fattade beslut om att anlita Almqvists bolag.

Per Björklund avböjer att kommentera.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag