Karin Olsson och Anna Dahlberg på Expressens ledarredaktion. Foto: Cornelia Nordström
Karin Olsson och Anna Dahlberg på Expressens ledarredaktion. Foto: Cornelia Nordström

Allt fler läser ledarsidan via Twitter

Publicerad
Uppdaterad
Allt fler följer nu Expressens ledarsida via mikrobloggen Twitter. Här gör ledarredaktionen korta kommentarer och tipsar om texter på Expressens sajt.
- Mikrobloggar är det snabbast växande kommunikationssättet på nätet just nu. Expressens ledarsida måste vara en del av den utvecklingen om vi ska fortsätta vara en ledande opinonsbildningskanal, säger Anna Dahlberg, politisk redaktör för Expressen.
Möjligheten att uttrycka sig på bara 140 tecken lockar allt fler. Snabba uppdateringar och länkar till intressanta sajter blir beroende framkallande. Du väljer själv vilka flöden du ska följa – kompisarna, kollegorna, nyhetsmedier eller kända bloggare. Mikrobloggen är inte ny, men de senaste dagarna har uppmärksamheten om exempelvis Twitter.com och svenska [LINK]Bloggy.se[\LINK]gjort att antalet användare ökat.

Ny publik

Karin Olsson, redaktionssekreterare, förklarar varför Expressens ledarsida etablerat sig härpå Twitter:
— Mikrobloggandet ger en unik möjlighet att på sekunden nå ut med ledarsidans budskap till både våra läsare och till politiska aktörer, som partier, lobbyister och inflytelserika bloggare. Dessutom upptäcker en ny publik oss på Twitter.
— Via Twitter kan vi skicka ut korta, blixtsnabba reaktioner och kommentarer, mycket snabbare än det är möjligt i vår vanliga blogg. Vi bjuder också på exklusiva länkar och kommentarer till dem som följer oss på mikrobloggen, säger Karin Olsson.

"Hitta nyheter"

Men Expressens ledarsidesskribenter följer också den politiska diskussionen via mikrobloggarna.
— Vi använder självklart också Twitter för att hitta nyheter och följa tankar och impulser från intressanta politiska aktörer, säger Karin Olsson.
Expressen har flera flöden på Twitter för dig som vill få åsikter och tips om bra läsning:
Klicka här för att få information av Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Digitala Medier.
Klicka härför att åsikter och lästips från Expressens kulturredaktion.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida