All flygtrafik till och från södra Sverige – Arlanda, Landvetter och Bromma inräknade – står stilla. Foto: Lisa Mattisson

All flygtrafik till och från södra Sverige – Arlanda, Landvetter och Bromma inräknade – står stilla.

 Foto: Lisa Mattisson
En av alla drabbade är Gunilla Sunnros, som befinner sig i Vasa, Finland. Foto: Privat

En av alla drabbade är Gunilla Sunnros, som befinner sig i Vasa, Finland.

 Foto: Privat
Gunilla Sunnros bild från Vasa i Finland. "Nu sitter vi kvar i terminalen och väntar på information", säger hon. Foto: Gunilla Sunnros

Gunilla Sunnros bild från Vasa i Finland. "Nu sitter vi kvar i terminalen och väntar på information", säger hon.

 Foto: Gunilla Sunnros
Vid klockan 16.45 började Gunilla Sunnros och de andra passagerarna boarda planet till Arlanda igen. Foto: Gunilla Sunnros

Vid klockan 16.45 började Gunilla Sunnros och de andra passagerarna boarda planet till Arlanda igen.

 Foto: Gunilla Sunnros
Bild från Vasa i Finland. Foto: Gunilla Sunnros
Bild från Vasa i Finland. Foto: Gunilla Sunnros
Bild från Vasa i Finland. Foto: Gunilla Sunnros

Bild från Vasa i Finland.

 Foto: Gunilla Sunnros
Bild från en solstorm 2012. Foto: AP

Bild från en solstorm 2012.

 Foto: AP
Reine Nelson sitter fast i Malmö på sin väg till huvudstaden.

Reine Nelson sitter fast i Malmö på sin väg till huvudstaden.

På grund av ett radarsystem som ligger nere får bara flyg som redan är i luften landa i Sverige.

På grund av ett radarsystem som ligger nere får bara flyg som redan är i luften landa i Sverige.

Solstorm ställde in flyg till och från Sverige

Publicerad

En solstorm slog ut all svensk flygtrafik i över en timme på onsdagen.

Stora störningar i flygledningens radarsystem gjorde att Luftfartsverket inte kunde se flygplan i luften.

– Det är tydligen väldigt speciella väderfenomen med magnetfält som har påverkat flygtrafikledningens radar, säger Swedavias presschef Ulf Wallin.

Flygtrafikledningens radar i södra Sverige har drabbats av kraftiga störningar på grund av en solstorm. Det lamslog stor del av flygtrafiken till och från södra Sverige – flygplatserna Arlanda, Landvetter och Bromma inräknade – på onsdagseftermiddagen.

Efter en timmes totalstopp, då alla flygplan på väg till eller från Sverige tvingades stå kvar på marken, meddelade Swedavia att trafiken var i gång igen klockan 17.

- Problemen ska ha berott på atmosfäriska störningar. Det är tydligen väldigt speciella väderfenomen med magnetfält som har påverkat flygtrafikledningens radar, säger Swedavias presschef Ulf Wallin och menar att en hel del följdförseningar kan väntas.

Fortfarande stopp

Tre timmar senare, vid klockan 20, har trafiken fortfarande inte återhämtat sig fullt ut.

– Vi har inte en riktigt överskådlig bild, det är förseningar och det kommer fortsätta under kvällen. Sen hoppas vi att det börjar luckras upp så småningom. Men det ser bra ut, trafiken är väldigt snabb på att återhämta sig, säger Charlotte Periasamy vid Swedavias pressjour.

Hos Luftfartsverket säger man att det inte ska ligga kvar några störningar.

– Vi från flygledningen levererar 100 procent nu. Det finns följdförseningar, det är fullt naturligt. Det är sådant som man flyger ikapp, säger Per Fröberg, pressansvarig och fortsätter:

– Vi vet inte om det skulle kunna uppstå liknande problem i morgon, till exempel. Men vi tittade bakåt i tiden och såg att senast det hände var i september 1999, så det är 16 år sen. Det är ju inte så frekvent, om man säger så.

 

LÄS MER: Så har solstormar slagit till tidigare

 

Solstorm ifrågasatt

Uppgifterna om solstormen har dock ifrågasatts från flera håll.

– Den var inte så kraftig. Det är intressant att den mindre solflamman kan ge så kraftig effekt, säger Henrik Lundstedt, solforskare vid institutet för rymdfysik i Lund.

Och flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll säger till SVT Nyheter att det är ytterst ovanligt att ett radarsystem går ner på det sättet, och att det absolut inte behöver vara en solstorm.

Från Lufsfartsverkets håll är man däremot säker på vad som synts i dag.

– Det bemöter jag inte alls. Det vi har sett är att det var en solstorm. Men i morgon, torsdag, sätter vi i gång och utreder allting ordenltligt, säger Per Fröberg.

Kallade till krismöte

Luftfartsverket kallade direkt till ett krismöte på grund av solstormen som lamslog lufttrafiken totalt.

– Vi har inte kunnat se några flygplan, eller sett dem på ett felaktigt sätt, på våra skärmar på grund av störningen. Korrekta radardata kunde inte levereras, säger Per Fröberg.

De enda flygplanen som tilläts landa i Sverige var de som redan befann sig i luften när solstormen slog ut radarsystemet.

– Då satte vi oss i det som kallas nollkapacitet, och hanterar den trafik som redan finns i luften. Plan som väntade på att starta fick vi inte starta, helt enkelt, säger fortsätter Per Fröberg.

Trodde det var ett skämt

Bland alla de resenärer som fastnade på marken fanns Gunilla Sunnros. Hon befann sig i Vasa, Finland, och höll precis på att boarda sitt flygplan till Arlanda när hon fick informationen.

– Först sa piloten att vi var minst en timme försenade, men de sa inte varför. "Alla radarstationer i Sverige är ur funktion just nu", berättar hon om flygstoppet.

– Först trodde vi att det var ett skämt. "Vaddå alla radarstationer ligger nere?" Men nu börjar man bli lite fundersam.

Vid klockan 16.45 började hon och de andra passagerarna boarda planet till Arlanda igen och en timme efter utsatt tid var hon framme.

En annan drabbad passagerare är Reine Nelson som fastnade i Malmö på sin väg till huvudstaden.

– Jag sitter på planet nu. Man har släppt ombord oss passagerare men vi har inte fått besked om vi kan lyfta, än så länge är vi 20 minuter sena, sa han från Sturup vid 16.30-tiden.

Landvetter utrymdes

Men för strandade resenärer i Göteborg slutade det inte med försenade flyg. Mitt i solstormen gick nämligen strömmen på Landvetter, och hela flygplatsen utrymdes.

– Vi har utrymt hela Landvetter. Det är helt släckt. Det är kolsvart. Vi står i loungen, det är plan överallt och bara en massa dimma, berättade resenären Monica Behm som var på väg från Landvetter till Stockholm.

Vid 17-tiden var strömmen dock tillbaka på flygplatsen igen.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida