Foto: Magnus Hallgren / Dn / Scanpix
 Foto: Magnus Hallgren / Dn / Scanpix

Äldre tvingas sitta i nedkissade blöjor

Publicerad
Uppdaterad
Personalen på Caremas vårdboenden tvingas väga pensionärernas blöjor.
Tanken är att lära sig att avgöra när de är fulla - så att onödiga byten minimeras.
- Det är hemskt för de äldre. Det är inte värdigt, säger en upprörd anställd till Dagens Nyheter.
Vårdföretaget Carema har fått hård kritik för skötseln av två äldreboenden i Stockholmsområdet, Tallbohov och Koppargården. Bemanningen har varit för låg, hygienen undermålig och flera gamla anses inte ha fått den vård de behövt.
De senaste dagarna har det kommit uppgifter om att boende på Augustendal i Vallentuna kan tvingas bära bajsiga blöjor i en och en halv timme, eftersom personalen inte hinner byta, uppger SVT:s Rapport.

"Inte värdigt"

Nu vittnar en anställd på ett av Caremas äldreboenden om att personalen har beordrats att väga använda blöjor, för att lära sig bedöma när de är fulla. Därmed kan de äldre bli sittande med nedkissade blöjor i flera timmar.
– Det är hemskt för de äldre men också för oss som måste tillbringa hela morgnarna med att väga pensionärernas använda blöjor. Det är inte värdigt, säger en anställd som vill vara anonym.
Enligt Dagens Nyheters källor kommer metoden att införas på alla Caremas boenden.
– Vi får inte byta en blöja förrän den nått sin fulla kapacitet. Syftet är rätt och slätt att hålla nere förbrukningen och spara pengar, säger en anställd.

Blöjorna larmar

Samtidigt har Carema börjat med sensorer på blöjorna, som ska larma när de behöver bytas. Men personalen kan själv välja hur känsliga sensorerna ska vara, det vill säga hur fulla blöjorna är.
Verksamhetschefen på Carema Fäladshöjden i Lund medger att det handlar om att skära ned på utgifterna.
– Vi ser en stor kundnytta, men även en besparingspotential i Pampetts system, säger Andriette Westlund.
Dagens Nyheter har sökt Carema Care för en kommentar, men inte lyckats.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag