Per Bolund (MP). Foto: Alexander DonkaPer Bolund (MP). Foto: Alexander Donka
Per Bolund (MP). Foto: Alexander Donka
Åldersgränsen kan sättas någonstans mellan 16 och 13 år. Foto: ShutterstockÅldersgränsen kan sättas någonstans mellan 16 och 13 år. Foto: Shutterstock

Åldersgränsen kan sättas någonstans mellan 16 och 13 år.

 Foto: Shutterstock

Åldersgräns införs för sociala medier

Publicerad

Regeringens besked: Åldersgräns införs för sociala medier.

Det bekräftar konsumentminister Per Bolund (MP) för SVT Nyheter.

– Den förordning som man tagit på EU-nivå säger att det ska vara en 16-årsgräns, säger han.

När EU:s nya dataskyddsdirektiv tas med i den svenska lagen kommer åldersgränser på sociala medier att införas. Det uppger konsumentminister Per Bolund (MP) för SVT Nyheter.

Åldersgränsen, som kommer beröra på bland annat Facebook, Instagram och Snapchat, kan bli så hög som 16 år.

– Ja, den förordning som man tagit på EU-nivå säger att det ska vara en 16-årsgräns med möjlighet att gå ner till 13-årsgräns. Det är en bindande förordning så nånstans där kommer det svenska regelverket att hamna, säger ministern till SVT på frågan om 16-årsgränsen.

 

LÄS MER: Åldersgränsen i sociala medier – så fungerar det

Förslaget dök upp i ett pressmeddelande i december. Inom två år ska dataskyddsdirektivet vara införlivat i Sveriges lag.

Nu kommer regeringen tillsätta en utredning om EU:s dataskyddsdirektiv. Där ska man ta ställning till hur höga de svenska åldersgränserna ska bli.

"Beredda att gå vidare"

Gränsen kan sättas någonstans mellan 16 och 13 år, uppger sajten Computer Sweden. Under gränsen måste barnet ha tillstånd från målsman för att få använda sociala medier.

Men det stannar inte där. Vidare öppnar konsumentminister Bolund upp för att se över marknadsföringslagen efter att det visat sig inte gå att utkräva ansvar för brott begångna i exempelvis Youtubes kanaler, uppger SVT. Bland annat gäller det olaglig reklam, brott mot upphovsrätten och pornografi.

– Om vi ser tydligt att det behövs en justering av lagstiftningen så är vi beredda att gå vidare med det, säger Bolund som nu vill höra om konsumentombudsmannen har några konkreta förslag, säger Bolund.

 

LÄS MER: Daniel Paris hyllar nya åldersgränsen

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag