En delegation från Kommunal besökte Kruger-parken i Sydafrika i november 2012 Foto: Torbjörn Selander
En delegation från Kommunal besökte Kruger-parken i Sydafrika i november 2012 Foto: Torbjörn Selander
Annelie Nordström var med på resan som bara kostade resenärerna 500 kronor. Foto: Henrik Montgomery/TT
Annelie Nordström var med på resan som bara kostade resenärerna 500 kronor. Foto: Henrik Montgomery/TT

Åkte på safari – betalade 500 kr

Publicerad

Annelie Nordström och en delegation från Kommunal åkte på Safari i Sydafrikanska Krugerparken inför en fackkongress 2012.

För detta fick de betala 500 kronor var, resten av kostnaden stod Kommunal för, skriver Aftonbladet.

Det var i november 2012 som Annelie Nordström och Kommunals delegation reste till Sydafrika för en fackkongress. Men innan kongressen startade åkte de till den berömda Krugerparken för safari.

För detta fick den hårt kritiserade ordföranden och de övriga i delegationen betala 500 kronor person. Resten av notan för resan stod fackförbundet för.

Fick betala entréavgiften själva

Kommunals internationella sekreterare Anders Jonsson säger till Aftonbladet att det rör sig om två och en halv dags besök i parken.

Kommunal stod för kostnaderna med övernattningar och resor.

– Entrén till Krugerparken fick alla betala själva, säger Anders Jonsson till Aftonbladet.

Enligt honom fick anhöriga som reste med till parken betala 18 000 kronor där flygresor hotellkostnader och en rad måltider ingick.

Tog upp resan själv

De som reste ensamma flög i businessklass, medan de som hade familj med sig ska ha flugit i ekonomiklass.

Under en presskonferens på onsdagen meddelade Kommunals ordförande Annelie Nordström att hon avgår i samband med kongressen i maj. Under presskonferensen tog hon själv upp resan, detta var innan Aftonbladet publicerade sin artikel.

– Det är klart att jag ångrar att jag inte såg till att det blev en resa om bara kongressen, sa Nordström på presskonferensen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida