"I det här fallet blev det olyckligt", säger Monica Hultgren, kommunikatör på Åhléns. Foto: Privat
"I det här fallet blev det olyckligt", säger Monica Hultgren, kommunikatör på Åhléns. Foto: Privat

Åhléns ändrar på sin skyltdocka efter kritik

Publicerad

En skyltdocka har upprört Åhléns kunder eftersom flera ansåg att den hade för smala ben.

Nu ändrar klädkedjan i sitt skyltfönster.

– Vi håller med om att skyltdockan på bilden ser smal ut. Denna styling med tajta träningsbyxor och vinkel på benet blev en olycklig kombination, säger Monica Hultgren, kommunikatör på Åhléns.

I skyltfönstret på Åhléns City, i Stockholm, stod skyltdockan iklädd mönstrade tajts, kängor och en svart vinterjacka.

Men det var inte kläderna som fick butikkedjans kunder att reagera.

Det var dockans ben som flera kvinnor ansåg var alldeles för smala.

I ca 15 minuter har jag försökt formulera något klokt att skriva till er - utan resultat. Vet ni varför? För att detta är helt sjukt”, skriver en person.

En annan skriver: “Nä fyfan!! Tänker inte köpa en enda pryl på Åhléns!"

"Blev olyckligt"

Åhléns menar att de använder olika sorters skyltdockor i olika storlekar för att spegla alla sina kunder.

 

LÄS MER: Caroline röt ifrån om barnboken på macken

 

I skyltfönstret på Åhléns City, i Stockholm, stod skyltdockan iklädd mönstrade tajts, kängor och en svart vinterjacka.Foto: Camilla Cherry/TT

Men de säger också att det blev fel den här gången.

– I det här fallet blev det olyckligt. Vi arbetar också aktivt med att se till att våra skyltdockor och dess styling visar upp kläder för olika kroppsstorlekar och ger ett sunt uttryck, säger Monica Hultgren, kommunikatör på Åhléns.

Minsta storlek

Åhléns säger att den utpekade dockan var i den minsta storleken och att de nu ska ha ändrat skyltningen i varuhuset.

– Vi håller med om att skyltdockan på bilden ser smal ut. Denna styling med tajta träningsbyxor och vinkel på benet blev en olycklig kombination som vi nu sett över och har ändrat på i varuhuset, säger Monica Hultgren.

– Skyltdockan används för kläder i storlek 36-38, och hur skyltdockan uppfattas storleksmässigt beror på plagg och styling och där försöker vi att hela tiden bidra till sunda uttryck.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag