Bilder från Adis mobiltelefon - han har fått flera tusen sms från SJ. Foto: Privat
Bilder från Adis mobiltelefon - han har fått flera tusen sms från SJ.  Foto: Privat

Adi får ett sms av SJ - varje sekund

Publicerad
Uppdaterad
Han sms-trakasseras av SJ.
På bara några timmar har det plingat till tusentals gånger i Adi Hadzics mobil.
- Först tänkte jag bara att det blivit något fel, men efter ett tag blev det riktigt jobbigt, säger han.
"SJ AB: Dina rutter är nu uppdaterade - http://sj.se/sms".
Det meddelandet ville SJ verkligen att Adi Hadzic, 30, från Halmstad skulle få. Han uppskattar att han har fått runt 4 000 likadana sms under söndagskvällen.
- Jag har ringt till SJ tre gånger, de sa att de skulle felsöka problemet, säger Hadzic.
När Expressen.se pratar med honom har han över 900 nya sms i mobilen, de kommer snabbare än vad de går att radera.
- Först tänkte jag bara att det blivit något fel, men efter ett tag blev det riktigt jobbigt. När man jobbar är det störigt att det plingar till varje sekund, säger han.
Länken i sms:et går till en tjänst där man kan få sms när det är trafikstörningar. Men Adi Hadzic säger att han aldrig har använt sig av tjänsten.

Vet inte vad felet är

När Expressen.se ringer upp SJ och frågar varför de är så angelägna om att Hadzic ska veta om att hans rutt är uppdaterad vet presstalesmannen, Dan Olofsson, först inte vad det är som har hänt.
- Det kan vara någon som har skrivit in hans nummer och klickat i alla avgångar, då kommer det många sms. Men det kan också vara vår server som har hakat upp sig, säger han.
Efter att ha undersökt saken närmare återkommer SJ och säger att Hadzics nummer inte finns i deras register och att de inte kan säga vad felet är förrän i morgon när teknikerna kommer in.
- Vad som än har hänt är det inte meningen att det ska komma så mycket sms, särskilt om han inte själv har anmält sig. Har vi gjort något fel ska vi självklar kompensera det, säger Dan Olofsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag