"Kalla faktas" granskning visar att många tandläkare satt i system att fuska med räkningarna - och att 800 000 svenskar om året troligen blivit lurade Foto: TV4

"Kalla faktas" granskning visar att många tandläkare satt i system att fuska med räkningarna - och att 800 000 svenskar om året troligen blivit lurade

 Foto: TV4

800 000 svenskar luras på tandläkarräkningen

Publicerad

Elisabet Eriksson tvingades betala 2 500 kronor för mycket efter ett besök på Folktandvården.

Nu visar TV4 "Kalla faktas" granskning att många tandläkare satt i system att fuska med räkningarna - och att 800 000 svenskar om året troligen blivit lurade på för höga tandvårdskostnader.

Samtidigt tjänar flera tandläkare tusentals kronor på olika, vinstbaserade, bonusprogram.

När Elisabet Eriksson i Stockholm fick värk i en framtand valde hon att gå till sin lokala Folktandvårdsmottagning för att undersöka vad som var fel.

Tandläkaren gjorde bland annat en rotfyllning, hon fick räkningen och betalade.

Men i kvällens "Kalla fakta" har deras reporter Nicke Nordmark undersökt patientkostnaderna för tandvård och vad det är tandläkarna tar betalt för - och det visar överpriser och ett omfattande fusk med räkningar bland så väl privattandläkare som inom Folktandvården.

Staten går in och betalar

När Försäkringskassan gjorde en slumpvis granskning av Elisabet Erikssons faktura hittade de fyra olika fel - som innebar att hon betalat totalt 2 500 kronor för mycket, en stor summa för Elisabeth som är pensionär och tidigare jobbat som undersköterska i äldrevården.

"Kalla faktas" granskning visar att många tandläkare satt i system att fuska med räkningarna - och att 800 000 svenskar om året troligen blivit lurade. Denna bild är tagen med dold kamera på Folktandvården i Farsta. Patienten fick betala för en behandling som ska vara gratis. Foto: TV4
"Kalla faktas" granskning visar att många tandläkare satt i system att fuska med räkningarna - och att 800 000 svenskar om året troligen blivit lurade. Denna bild är tagen med dold kamera på Folktandvården i Farsta. Patienten fick betala för en behandling som ska vara gratis. Foto: TV4
Elisabet Eriksson tvingades betala 2500 kronor för mycket efter ett besök på Folktandvården. Foto: TV4
Elisabet Eriksson tvingades betala 2500 kronor för mycket efter ett besök på Folktandvården. Foto: TV4
Ann-Charlotte Frank Lindgren, vd för Folktandvården Stockholm AB. Foto: TV4
Ann-Charlotte Frank Lindgren, vd för Folktandvården Stockholm AB. Foto: TV4
Lars Olsson, talesperson för branschorganisationen Privattandläkarna. Foto: TV4
Lars Olsson, talesperson för branschorganisationen Privattandläkarna. Foto: TV4

– Det spelar roll, de pengarna hade jag ju kunnat ha till något annat, säger Elisabeth Eriksson till "Kalla fakta".

Staten går in och betalar ett särskilt tandvårdsstöd när kostnaden överstiger 3 000 kronor för patienten. Försäkringskassan är därför kontrollmyndighet för att tandvårdsräkningarna är korrekta. De gör enbart bara stickprovskontroller - men hittade ändå drygt 31 000 fall över hela landet under ett år där tandläkaren debiterat för extrakostnader eller fakturerat för mer komplicerade behandlingar än de som utförts.

Under förra året var var fjärde tandläkarräkning från privata tandvårdskliniker felaktig. Inom Folktandvården var siffran ännu högre - där var var tredje räkning felaktig.

Myndigheten gjorde förra året även en särskild undersökning bland 5 000 slumpvis utvalda tandvårdspatienter över hela landet. Den visade att var femte räkning var inkorrekt.

– Ja, det kan finnas situationer där man fått betala för vård som inte utförts, och då är man väl lurad av sin vårdgivare, tandläkare, ja. Det är inte alls bra, säger Lars Olsson, talesperson för branschorganisationen Privattandläkarna, till "Kalla fakta".

Hemliga system

Samtidigt avslöjar "Kalla fakta" att flera landsting har hemliga belöningssystem för tandläkarna om de når upp till vissa vinstmål.

Bland annat ger Värmland ett lönepåslag till tandläkarna om verksamheten går med vinst, i Sörmland får personalen extra pensionspengar. I Stockholms län får tandläkarna fem procent på alla intäkter över ett visst belopp som de drar in till kliniken - och en rapport visar att det kan innebära upp till 100 000 kronor i extra pengar.

Men detta är inget Folktandvården vill tala högt om.

– Jag vet inte om att andra företag går ut och berättar för sina kunder vad de har för lönesystem. Vi har inte sett någon anledning att gå ut och göra det, säger Ann-Charlotte Frank Lindgren, vd för Folktandvården Stockholm AB, till "Kalla fakta".

För Elisabet Eriksson innebär uppgifterna om fusk och hemliga bonussystem att hon förlorat förtroendet för sin tandläkare.

– Ja, jag ska inte gå tillbaka till Folktandvården, jag kommer att välja en annan tandläkare, säger hon.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida