23 707 procent i
ränta på sms-lån

Publicerad

STOCKHOLM. Kredit 365 ger lån trots betalningsanmärkningar, och har en effektiv ränta på 23 707 procent.

Förfärligt högt, tycker konsumentverket.

"Sveriges enklaste sms lån, även för dig med betalningsanmärkning!"

Så lyder Kredit 365:s egen beskrivning av sin tjänst. Här kan kunderna låna upp till 5 000 kronor i 30 dagar. För det minsta lånet, på 1 000 kronor, tar Kredit 365 ut en effektiv ränta på 23 707 procent.

– Det är förfärliga siffror, säger Ulrika Edlund, jurist på konsumentverket.

Granskar kreditprövning

Konsumentverket har tidigare polisanmält ett annat sms-låneföretag, HTO Finansiering, för ocker eller försök till ocker. Den förundersökningen lades nyligen ned, och Konsumentverket vet ännu inte hur man ska gå vidare.

Konsumentverket granskar också löpande sms-låneföretagens kreditprövning. Resultatet visar att företagen slarvar.

– De brister i insamlandet av uppgifter om konsumenternas ekonomi. De tittar bara på deklarerad inkomst, det är svårt att se om kunden har betalningsförmåga utifrån det.

Vill inte gå in på bedömningen

Kredit 365 är en sms-lånetjänst från Folkia, ett norskt företag som också ger sms-lån i eget namn. Folkia vill inte gå in på hur man bedömer att kunder med betalningsanmärkningar kan få lån.

– Vi tar en vanlig kreditupplysning, sen har vi ett eget utvärderingssystem. Där vill jag inte gå närmare in på vilka faktorer som bedöms, säger Magnus Sjögren, vice vd på Folkia.

Att Kredit 365 tar ut så höga räntor beror enligt honom på den risk det innebär att låna ut till kunder som har betalningsanmärkningar.

– Det är en riskfaktor som naturligtvis speglar sig i prissättningen.

Behövs mer tillsyn

Folkia kontrolleras av den norska tillsynsmyndigheten Finanstilsynet, vilket inte är fallet för svenska sms-låneföretag. De registreras visserligen hos Finansinspektionen (FI), men FI gör ingen tillståndsprövning och utövar därför ingen tillsyn.

Regeringen överväger nu att ge FI det uppdraget, bland annat sedan det visat sig att allt fler låntagare hamnar hos Kronofogden.

– Det blir i sådana fall ett komplement till den tillsyn som konsumentverket utövar, säger Katarina Back, enhetschef på finansdepartementet.

Om företagen inte sköter sig kommer FI i sådana fall kunna ge en varning, böter eller dra in tillstånden.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida