Adam Ågren och Anki Ågren råkade ut för en skräckresa från Egypten. Foto: Läsarbild/privat
Adam Ågren och Anki Ågren råkade ut för en skräckresa från Egypten.  Foto: Läsarbild/privat

150 svenskar mitt i läskigt flygdrama

Publicerad
Uppdaterad
När flygplanet var på väg upp i luften från semesterorten i Egypten small det plötsligt till och syrgasmaskerna åkte ner.
De runt 150 svenska turisterna fick då flyga till Grekland på extremt låg höjd - i stället för hem till Sverige.
- En del grät och barnen skrek mycket, det var obehagligt, säger Anki Ågren, som satt på planet, till Expressen.se.
Anki Ågren, 49, hade varit med hela familjen i Mars Alam i Egypten för att fira farmors födelsedag.
Men hemresan blev mer dramatisk än vad de hade önskat sig.
När planet, som var chartrat av Fritidsresor, nådde sin maxhöjd på resan mot Göteborg smällde det plötsligt till i kabinen och syrgasmaskerna kom ner.
- Alla blev rädda och kaptenen sa att det var något fel på trycket och att vi måste återvända till Mars Alam, berättar Anki Ågren.

"Obehagligt"

Men kaptenen ändrade sig sen och valde i stället att flyga mot Belgrad - men eftersom planet bara kunde flyga på 3 000 meters höjd kom de inte över bergen och tvingades styra om till Thessaloniki i Grekland.
- De här maskerna hängde och dinglade hela tiden, vi flög så lågt så det var en rätt skakig flight. En del grät och barnen skrek mycket, det var obehagligt, säger Anki Ågren.

"Indikationsfel"

Enligt Jet time, som äger planet, var det aldrig någon fara för passagerarna.
- Piloten fick en indikation på att trycket sjönk i kabinen. Men vi är rätt säkra på att det var ett indikationsfel, alltså att trycket var normalt hela tiden, säger John Uggerhöj, kommersiell direktör på flygbolaget.
De runt 150 passagerarna landade i Thessaloniki där ett nytt plan ska flygas ner och hämta dem. De beräknas vara tillbaka under natten mot måndag.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag