15 hetaste namnen i Media-Sverige

Publicerad
Uppdaterad

1. Zanyar Adami

Hjärnan bakom Gringo. Tidningen började som en bilaga i Metro. Nu klarar sig tidningen helt själv. Zanyar Adami vann Stora journalistpriset som Årets förnyare.

2. Jonas "Basshunter" Altberg

Genom att skriva landsplågan "Boten Anna" på datorn och lägga ut den på nätet blev han snabbt en rikskänd artist. Låten spreds vidare via amerikanska sajten Youtube.

3. Eugen Archy

Räddade alla som vill ha svensk undertext till nedladdade utländska filmer genom att skapa undertexter.se. Archy har även startat "Delaut.se", en av Sveriges första Piratförsäkringar.

4. Marie Dahlén

Redaktör för Skandinaviens mest besökta webbplats Lunarstorm med 1,2 miljoner användare.

5. Rasmus Fleischer

Chefsideologen i debatten om fildelning på nätet.

6. Charlotte Högberg

Har gjort sajterna bröllopstorget.se och familjeliv.se.

7. Karolina Lassbo

Skapade bloggen "Glamourprinsessa" där hon friskt misar ämnena mode och juridik.

8. Maia Hirasawa

Singer-songwritern som öppnade sin sida på musikforumet Myspace i februari. Hon upptäcktes snabbt, och nu kommer debutalbumet.

9. Sigge Eklund

Startade bloggportalen som nyligen har köpts av tidningen Aftonbladet. På bloggportalen kan man hitta alla svenska bloggsidor.

10. Johan Hilton

Skrev boken om hatbrott mot homosexuella, "No tears for Queers".

11. Jonas Gustafsson

En av dem som skriver mest på nätuppslagsverket Wikipedia. Köpingskillen har gjort 45 000 inlägg eller redigeringar på svenska Wikipedia.

12. Oskar Kalmaru

Har grundat videocommunityt "bubblare.se", som aldrig tycks sluta expandera. Snart krävs det nyanställningar.

13. Emma Svensson

Skapade Sveriges första bildbyrå för musikbilder, Rockfoto.nu. Hon har plåtat allt från Iron Maiden till Kent.

14. Tomas de Souza

Grundade sajten Manolo, för modeintresserade män. Ett forum där män kan diskutera kläder och trender.

15. Annica Tiger

Cybervärldens egen "Internetmormor" tillhandahåller bland annat ett HTML-guide för nybörjare på sin blogg www.atiger.pp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag