14-åringen fick sin nya näsa på Mount Sinai-sjukhuset i New York. Foto: Axel Öberg

14-åringen fick sin nya näsa på Mount Sinai-sjukhuset i New York.

 Foto: Axel Öberg

14-åringen fick en ny näsa med 3D-skrivare

Publicerad

Dallan Jennet, 14, är den första patienten i USA som fått en ny näsa med hjälp av 3D-teknik.

Läkarna ser den nya tekniken som ett genombrott för ansiktskirurgi, rapporterar Fox News.

14-åriga Dallan Jennet från Marshallöarna i Stilla havet fick sitt ansikte vanställt som nioåring när han föll på en kraftledning. Med ekonomisk hjälp från en ideell organisation har han fått hjälp på ett sjukhus i USA. Nu har han fått en ny näsa - och kan nu känna lukt och smak igen, rapporterar Fox News.

Tillverkade näsa med 3D-skrivare

Med hjälp av en 3D-skrivare har läkarna lyckats rekonstruera Dallans nya näsa. Ingreppet liknar en nästransplantation, men har vissa fördelar.

"Detta kan vara ett genombrott i ansiktskirurgi eftersom patienten aldrig kommer att behöva ta itu med vanliga frågor vid transplantation som vävnadsbortstötning" skriver läkaren Tal Dagan på sjukhuset Mount Sinai i New York i ett blogginlägg enligt Fox News.

Läkarna samarbetade med ett 3D-tryckeri för att kunna konstruera den nya näsan. Man har kopierat strukturen på Dallans familjs näsor och har även analyserat Dallas hud med laserteknik.

Tal Dragan skriver i blogginlägget enligt Fox News att man också man använde blodkärl och vävnad från Dallans lår, tog bort överflödig ärrvävnad från hans ansikte och satte dit implantatet. Sedan kunde man täcka implantatet med hud.

Opererades fyra gånger

Det krävdes fyra operationer för att kunna ge Dallan hans nya näsa och enligt läkarna har operationerna varit framgångsrika. 3D-implantatet ska enligt läkarna växa med Dallan.

"Vi hoppas att det här tillvägagångssättet ska vara ett gångbart alternativ för andra med svåra missbildningar i ansiktet som kräver rekonstruerande kirurgi" skriver Tal Dagan.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida