SD-ledamoten Martin Kinnunen står åtalad för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Här tillsammans med advokaten Thomas Olsson. Foto: Sven Lindwall
SD-ledamoten Martin Kinnunen står åtalad för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Här tillsammans med advokaten Thomas Olsson. Foto: Sven Lindwall
SD:s tidigare partikassör Per Björklund står som medåtalad Foto: Sven Lindwall
SD:s tidigare partikassör Per Björklund står som medåtalad Foto: Sven Lindwall
Järnrörsmannen Erik Almqvist köptes ut från riksdagen genom ett konsultavtal på 3,75 miljoner kronor inklusive moms för att hjälpa till med nättidningen Samtiden. Foto: Kristofer Sandberg
Järnrörsmannen Erik Almqvist köptes ut från riksdagen genom ett konsultavtal på 3,75 miljoner kronor inklusive moms för att hjälpa till med nättidningen Samtiden. Foto: Kristofer Sandberg
Protokoll från SD:s verkställande utskott i november 2014 där det bestäms att partiet ska betala tre miljoner kronor till Samtid & framtid under 2015.
Protokoll från SD:s verkställande utskott i november 2014 där det bestäms att partiet ska betala tre miljoner kronor till Samtid & framtid under 2015.
Ekonomikonsulten skriver 5,8 miljoner kronor hade betalats från partiet till SD-bolagen sommaren 2014. Dessutom var ytterligare 1,35 miljoner kronor bokfört till bolaget.
Ekonomikonsulten skriver 5,8 miljoner kronor hade betalats från partiet till SD-bolagen sommaren 2014. Dessutom var ytterligare 1,35 miljoner kronor bokfört till bolaget.
Den då totala summan från partiet beskivs som "magnituden av detta fiaskot" i en intern SD-mejlkonversation.
Den då totala summan från partiet beskivs som "magnituden av detta fiaskot" i en intern SD-mejlkonversation.

10-miljonerssmäll för Sverigedemokraterna

Publicerad

Nu pågår rättegången mot SD-ledamoten Martin Kinnunen som står åtalad för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott.

Expressen kan avslöja att medieprojektet Samtiden inte bara har lett till rättsliga problem utan bolagsäventyren har också grävt djupa hål i partikassan - och kostat partiet cirka tio miljoner kronor.

Dessutom riskerar partiet en ny miljonsmäll efter rättegången.

– Det är inga uppgifter som jag har, säger den åtalade Martin Kinnunen om hur många miljoner som partiet lagt på bolagen.

I går började tvådagarsrättegången mot SD-ledamoten Martin Kinnunen i Södertörns tingsrätt. Han står åtalad för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Medåtalad är partiets tidigare partikassör och ekonomichef, Per Björklund, som åtalats för medhjälp till grovt skattebrott och medhjälp till grovt bokföringsbrott. Båda nekar till brott.

Härvan gäller miljonrullningen till och från mediebolaget Samtid & Framtid som ägs av partiets helägda bolag Blåsippan. Miljonerna började slussas från partiet till mediebolaget efter att Expressen i november 2012 avslöjat den så kallade järnrörsskandalen. Partiet bestämde sig då för att köpa ut järnrörsmannen Erik Almqvist från riksdagen genom att ge honom ett konsultavtal på 3,75 miljoner kronor inklusive moms för att hjälpa till med nättidningen Samtiden.

Pengar slussades vidare

Den som vill ta reda på hur mycket pengar som partiet sedan 2012 lagt på projektet får lite vägledning genom att läsa bolagens årsredovisningar. Det beror helt enkelt på att pengarna slussats från partiet på olika sätt - ibland som aktieägartillskott, ibland som fakturor mellan Samtid & Framtid och Blåsippan, och ibland som reverser direkt till partiet.

När Expressen träffar Martin Kinnunen under lunchpausen i rättegången kan han inte svara på hur mycket pengar som partiet lagt på projektet totalt:

– Det kan man säkert se av bokföringen men det är inga siffror som jag har.

Expressen har tagit del av interna uppgifter som visar på omfattningen av bolagsäventyret.

Sommaren valåret 2014 skickade den dåvarande operativa chefen i partiet, Martin Karlsson, en förfrågan till en konsult som hjälper partiet med ekonomihanteringen.

Karlsson undrade hur mycket pengar som partiet lagt på Blåsippan och Samtid & Framtid sedan 2012. Konsulten konstaterade först att partiet "totalt överfört till Blåsippan/SFAB från 2012 tills nu 5795125:-".

Konsulten tillade att det dessutom fanns ett aktieägartillskott på 650 000 kronor uppbokat i bokföringen och ett lån direkt från partiet på 700 000 kronor. Inlagt i systemet fanns då också en faktura från den nu åtalade Per Björklund på drygt 80 000 kronor - en faktura som sedan ska ha tagits bort.

De väntande utbetalningarna var nödvändiga för ekonomikonsulten konstaterade att "Samtiden kommer att få tomt i kassan i juli månad."

När Martin Karlsson sedan vidarebefordrade uppgiften om summan - cirka 7,2 miljoner kronor - till andra SD-tjänstemän kallade han det för "magnituden av detta fiasko".

Begärde nya miljoner

Men miljonrullningen stannade inte där. Några månader senare, i slutet november 2014, begärde Martin Kinnunen i ett brev till partiets verkställande utskott nya miljoner för att hålla Samtiden flytande under 2015. Enligt ett protokollsutdrag från VU fastslogs att partiet under 2015 vid fem tillfällen skulle skicka över 600 000 kronor i form av lån. Alltså ytterligare tre miljoner kronor.

Cirka tio miljoner, låter det som en rimlig summa?

– Det får du fråga partiets ekonomiansvarige om, säger Kinnunen som tillägger att han är nöjd med medieprojektet Samtiden.

Men slutnotan kanske inte stannar där.

Partiet försöker nu städa undan ägarbolaget Blåsippan och Expressen kunde i höstas avslöja att partiet under en tid anlitat en tidigare ekobrottsdömd skalbolagsadvokat för att hjälpa dem med det. Partijuristen Johan Larsson som skulle sköta det från SD:s sida har dessutom gått till Kronofogden för att kräva partiet på 225 000 kronor i "målvaktspeng" för att ta hand om uppstädningsarbetet. Det är ett krav som nu gått vidare till Stockholms tingsrätt.

Yrkat på företagsbot

Det pågående målet i Södertörns tingsrätt kan också bli kostsamt för partiet. Vice chefsåklagare Jakob Holmberg har yrkat på en företagsbot på en miljon kronor för Samtid & Framtid.

När Expressen frågar partikassören Oscar Sjöstedt, som också är SD:s ekonomisk-politiske talesman, om hur mycket pengar som partiet slussat vidare till bolagen sedan 2012, svarar han i ett mejl:

"Det har jag dessvärre ingen uppfattning om (har ju bara varit kassör sen slutet av december 2015). Jag får hänvisa till respektive bolags årsredovisningar för korresponderande verksamhetsår."

Expressen har sökt partisekreteraren Richard Jomshof, som är ansvarig för partiorganisationen.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida