Carina Berg och Christine Meltzer har flera program på Kanal 5, bland annat "Berg & Meltzers på Oscar". Foto: Magnus Ragnvid/Kanal 5

Carina Berg och Christine Meltzer har flera program på Kanal 5, bland annat "Berg & Meltzers på Oscar".

 Foto: Magnus Ragnvid/Kanal 5
"Arga snickaren" med Anders Öfvergård sänds på Kanal 5. Foto: Kanal 5

"Arga snickaren" med Anders Öfvergård sänds på Kanal 5.

 Foto: Kanal 5
Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren i Kanal 5-programmet "Ullared". Foto: Magnus Selander/Kanal 5

Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren i Kanal 5-programmet "Ullared".

 Foto: Magnus Selander/Kanal 5

Viasat dras in i bråket – kan förlora Kanal 5

Publicerad

Nu dras Viasat Sverige in i kanalbråket mellan Discovery och Telenor.

Från och med den 1 februari kan Kanal 5 släckas ned även hos Viasat.

Expressen skrev i fredags att Kanal 5 och Kanal 9 kan släckas ned - efter att förhandlingarna mellan Discovery Networks i Oslo och distributören Telenor har havererat. Tv-konflikten kan drabba runt 800 000 svenska kunder.

Nu går Viasat ut med att deras kunder också kan drabbas av kanalbråket. På sin hemsida skriver Visat:

"Vi vill informera dig som är kund hos Viasat att Kanal 5 och Kanal 5 HD kan komma att saknas tills vidare i ditt utbud från den 1 februari. Detta beror på att Viasat tyvärr kan påverkas av en pågående avtalsdiskussion mellan Discovery Networks och Telenor".

Viasat-kunder förlorar Kanal 5

Viasat skriver vidare att om Telenor och Discovery Network inte kommer fram till ett nytt avtal innan den 31 januari, då det nuvarande avtalet går ut, innebär det att inte heller Visats kunder kommer att ha Kanal 5.

Viasat har sitt avtal med Telenor/canal Digital och det är via dem Viasat kan sända Kanal 5. Hur många kunder som kan drabbas vill inte Viasat berätta.

Det var i fredags Bredbandsbolaget skickade ut ett pressmeddelande om konflikten.

"Discovery Networks har i dag gått ut med information om att de är beredda att låta Bredbandsbolagets och Canal Digitals kunder förlora deras kanaler. Beslutet skulle innebära att de två bolagen inte får sända Kanal 5 och Discovery Networks övriga kanaler till sina drygt 800 000 kunder under en begränsad period tills ett nytt avtal finns på plats. Bakgrunden är att Bredbandsbolaget och Canal Digital inte accepterat Discovery Networks krav som innebär att bolagens tv-kunder skulle drabbas av stora prishöjningar och tvingas betala för fler kanaler som de inte väljer själva."

Avtalet går ut den 1 februari

Distributionsavtalet går enligt pressmeddelandet ut den 1 februari. Om inte parterna lyckats enas om ett nytt avtal innan midnatt den 31 januari kommer kanalerna att försvinna för Telenors abonnenter.

Canal Digital och Telenor har gått ut med informationen till sina kunder. Kanalerna som riskerar att försvinna för runt 800 000 svenskar är bland annat Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Discovery.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida