Foto: Dave M. Benett
 Foto: Dave M. Benett

Vanligt med päls hos de stora modehusen

Publicerad

I närmare 70 procent av de stora modehusens höstkollektioner finns plagg eller accessoarer av riktig päls, enligt en granskning av tidningen Vogue.

Det får modeikoner att rasa.

– Jag tycker att min design har visat att djur inte behöver lida för modets skull, säger designern Stella McCartney i Vogue.

År 1994 poserade supermodeller som Kate Moss, Cindy Crawford och Naomi Campbell för djurrättsaktivistorganisationen Peta under sloganen "Jag går hellre naken än bär päls".

Det lär komma fler protester.

I tidningen Vogues berömda septembernummer, som ännu inte finns ute i den brittiska handeln, men som den brittiska tidningen The Guardian har fått ta del av publiceras en stor kartläggning av årets höst- och vinterkollektioner.

I 69 procent av de kollektioner som kommer att visas på modeveckorna under augusti finns plagg eller accessoarer där päls ingår i designen.

"En lurvig vinter"

Expressens modereporter Emelie Simonsbacka tycker att resultatet av Vogues granskning känns mycket trovärdigt:

– Det är väldigt mycket volym i ytterplaggen i höst och vinter, och de flesta modehus har en stor pälsjacka i sina kollektioner. Jag uppfattar det som om vi ser betydligt mer päls än vanligt, man kan se en stor ökning bara jämfört med förra året, säger Emelie Simonsbacka och fortsätter:

– Även budgetkedjorna har hakat på, och hos dem ser vi såväl riktig päls som stora fuskpälsjackor. Det här blir en lurvig vinter.

"Riktig päls är motbjudande"

En av de designer som motsätter sig pälstrenden är Stella McCartney, som sedan hon själv började arbeta under eget namn inte har använt sig av vare sig skinn eller päls i sina kollektioner:

– Jag tycker att min design har visat att djur inte behöver lida för modets skull. Jag förstår inte varför päls är nödvändigt; att använda riktig päls är motbjudande och jag anser att det finns massor av sätt du kan få en kappa eller väska se fantastisk ut utan det, säger Stella McCartney till Vogue.

Budgetkedjorna gör motstånd

Enligt The Guardian går budgetkedjorna Topshop och Zara på McCartneys linje och har gjort uttalanden om att de inte kommer att använda päls i sina höst- och vinterkollektioner.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


3

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag